Bokbloggare + sex

06:11

Åh, gud, nu ska jag skriva om sex IGEN, var det inte jag som tyckte att det här var så himla obekvämt?! Lika bra jag övar, tydligen... Nu när jag redan outat min första sexfantasi kan jag ju lika gärna fortsätta på sexspåret med ett inlägg den här veckan också. Sitter för övrigt på tåget i skrivande stund och blir generad över att ens skriva inledningen, men vadfan. Vi behöver prata om det här.


Jag reflekterade över en sak när jag i förra veckan stötte på en bokbloggare (minns inte vem, tyvärr, om ni känner er träffade kan ni ju ge er till känna!) som ursäktade sig i en recension av Fifty Shades of Grey och skrev att hen inte läste boken bara för sexet, och att hen inte ville att läsarna skulle få fel bild av hen. Och jag förstår, för jag gjorde också det här en gång i tiden. Det vill säga ursäktade mig för att jag läste en bok om sex. Den disclaimern är borttagen nu för att jag tycker det är så fånigt. Jag kan inte stå för den. Ursäkta för att jag ursäktade mig och gav en felaktig bild av mig. Jag läste den helt för min egen himla skull och ja, jag uppskattade det. 

Min tanke är: Är det så himla farligt om vi (jag) gillar sex? Gillar att läsa om det eller titta på? Gör det mig till en sämre person eller för den delen ens till en annan person? Egentligen - vem i hela världen bryr sig och vem gillar INTE sex (måste inflika här att jag faktiskt gillar sexscener i böcker, bara inte när jag helt oväntat måste läsa dem på typ tåget...)? Varför är det då så himla jobbigt att erkänna det? Eller så jobbigt att folk kanske eventuellt tror att någon möjligtvis läste Fifty Shades of Grey för sexet? För att alltså - visst att det är en bok med väldigt tvivelaktiga (hemska) könsroller osv, men om en tänder på sånt så gör en väl. Bättre att ta ut det i bokform än irl. Och om någon tror att du läser Fifty Shades of Grey för sexet - so what? Personen tror att du gillar sex. Grattis.

För att göra det hela mer bokrelaterat får jag väl passa på att boktipsa också. Het är ju tre år gammal nu, men fortfarande verkar det inte ha kommit ut någon mer bok med sexnoveller för ungdomar. Den är riktigt bra, ger bra bilder av schysst sex. Ja, jag har läst (det mesta av) den. Jag gjorde det för sexet. Jag gjorde det för min egen skull. Och hörni, vet ni vad? I fucking liked it.

Du kanske också gillar

7 kommentarer

  1. WOHO, well said! :) Tycker det är så bra att fler vågar prata om sånt här, en kan ju inte må bra av att behöva gömma och skamma naturliga delar av livet liksom. Inte för att jag är så bra på det själv, men tycker ändå det där tabuet är dumt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Men JA! Alltså ingen borde behöva skämmas över det här. Faktiskt. Vuxna människor har sex. Oftast. Punkt.

      Radera
  2. Jag kan bara hålla med. Jag är också ev av dem som tycker det är pinigt att prata och skriva om/recensera. Varför vet jag inte? Det handlar ju om ngt väldigt männskligt, inget konstigt med det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men precis. Blir nästan sugen på att medvetet läsa fler böcker om sex bara för att kunna skriva om och jobba på att mjuka upp det där tabut.

      Radera
  3. Woopwoop så bra sagt! Tycker helt samma som du - varför skulle man liksom behöva ursäkta att man läser om världens naturligaste grej? Dessutom finns det ju fakriskt i himla många böcker, och oftast känner jag inte alls att det är ett minus. (Beror ju också på hur det är gjort, det där, men det är ju en annan sak) Hursomhelst, superbra att du tar upp! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, tack! Men visst! Så länge det är bra gjort är det ju mest nice.

      Radera
  4. WELL SAID INDEED! Jag läste faktiskt inte Fifty Shades för sexet, utan min anledning var att jag vill se hur dålig den egentligen var, och visst det kan vara pinsamt att erkänna att.. även om det är fucked up och dåligt skrivet, vissa grejer var lite sexigt på ett förbjudet sätt. I admit it. Jag tycker i allmänhet att en borde kunna prata om sex, för det är ju liksom bara sex? Varför är det så pinsamt?

    Sedan vill jag tillägga att jag saknar återkomsten av sex i litteratur, särskilt i YA där... ja, tonåringar har vissa sexuella lustar vanligtvis. Det är visserligen bra att alla YA böcker inte innehåller sex, men jag tycker det är oerhört FÅ som ens nämner det... gör inte det att sex blir än mer pinsamt att prata om? Vi måste komma ut och prata mer om det, annars kommer det inte sluta vara pinsamt, varken för författare eller för läsare. Vår kultur gör en så stor grej av sex, tyvärr, vilket är lite fånigt egentligen. Det är liksom bara sex.

    MER SEX I BÖCKER SÄGER JAG, och menar jag kanske inte explicita scener i alla böcker... men jag vill se fler böcker med bra handling OCH sex, för ärligt talat finner jag de flesta eroticas oerhört klyschiga och rätt ut tråkiga. Slaskromaner, liksom.

    Jag tipsar om "Nattens begär" om du inte har läst den/är intresserad av en erotica som faktiskt är rätt bra. Jag tyckte den var väldigt rolig, och den är skriven mitt i vampyrhysterin för några år sedan... Ja, den är lite klyschig, lite Buffy är det över den också, men jag tyckte den var väldigt underhållande - och inte så pjåkiga sexscener ;)

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg