Throwback Thursday: Det magiska spelet

06:27

"Du har inte saknat en enda av de där böckerna på TVÅ. ÅR." muttrade min sambo från soffan medan jag med myror i fingrarna började öppna upp den första lådan (faktum var att jag visst hade saknat dem, jag bara talar inte om för min sambo varje gång jag tänker på böcker från min barndom som jag saknar). Det var dags för en tripp down memory lane, och det finns inget jag hänger upp perioder i mitt liv på så mycket som böckerna jag läste.

Min mamma har precis sålt huset och håller på att flytta. Därför tömde de vinden för ett par helger sedan och plockade ner alla de böcker som jag inte orkade plocka med mig när jag flyttade hemifrån för nästan tre år sedan (inte två. Min sambo kan inte räkna. Men låt honom tro det om han vill). Förutom alla min Kitty-böcker var det en bok som jag speciellt tänkt på så många gånger under alla de år som dessa lådor legat på vinden (för det är betydligt mer än tre. Det borde vara nästan nio). En bok som jag bara kom ihåg omslaget på - inte titeln.

Så plötsligt - i virrvarret av Pollux-böcker - skymtade jag den slitna orangea ryggen. Äntligen - efter så många år! Det magiska spelet. Det är en sådan bok som jag - liksom Blodssystrar läst om och om igen, flera gånger på raken. Och oavsett vad min sambo säger så är det en bok jag tänkt mycket på även i vuxen ålder.

I helgen hann jag läsa om den och insåg att genusrollerna är hemska, berättelsen har sjukt mycket hål och well, den är inte riktigt så spännande som jag tyckte när jag var yngre. Men den måste nog vara en av mina första portalfantasy-bekantskaper, och därmed en ingång till det jag läser idag. Till skillnad från ca alla andra böcker jag läst minns jag inte NÄR jag läste denna, men hälsningen i säger: "Glad påsk Anna, du som läser så bra! Farmor", så jag gissar på att jag kanske inte var så gammal (annars hade det ju inte behövts betonas att jag läser så bra, tänker jag). Däremot kan jag verkligen förstå att en yngre Anna älskade den här.

(Boken handlar alltså om två barn som spelar ett spel de hittar på vinden. Plötsligt befinner de sig i en helt annan värld som de måste rädda från en elak trollkarl)

Du kanske också gillar

2 kommentarer

  1. Aldrig sett eller hört talas om, tråkigt nog såhär i efterhand.

    SvaraRadera
  2. Men gud! Där är ju den boken jag så länge funderat på vad den heter!!! Jag lånade den som liten och det enda jag kom ihåg av omslaget var just djuren som satt i en ring typ! Yay! Tack! :D

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg