Fyra böcker om året, är det verkligen rimligt?!

07:30

I julas någon gång när jag själv satt med mitt excel-dokument (ja, jag har ett sånt. För jag tycker att det är roligt att se när på året jag läser och hur det skiljer sig från år till år i grafer. Ja. I grafer) började jag räkna på hur många böcker min sambo läser per år. Jag tror fasen jag har bättre koll än vad han har. Förra året läste han följande: Fight Club. Good Omens. Mistborn. Dregen-boken. Slut. Fyra stycken alltså. FYRA?!


Jag köpte en liten invisible shelf åt honom att ha bredvid sängen för att han skulle slippa ha sin att läsa-hög (som till 100% består av MINA böcker...) på golvet. På denna lilla hylla ligger The Well of Ascension (den läser han as we speak. Började i januari ungefär och har kanske 1/3 kvar), Jag och Earl och tjejen som dör (fick honom att vilja läsa denna! Win!), Galveston, samt tegelstenen Alla älskar dig när du är död.

Så, under förra året läste han fyra böcker (jämför med mina 130). Och han har fyra böcker på sin lilla TBR-hylla. Sannolikt kommer det alltså ta HELA DET HÄR ÅRET för honom att beta sig igenom den där högen. Fast om vi tänker på att det är fler sidor än böckerna han läste förra året är ju risken att det tar ännu längre tid. Och tänk vad många nya böcker det kommer i år? Och sen finns det ju FLER Mistborn-böcker. Alltså jag blir stressad. Å hans vägnar. Han har ju inte vett att bli stressad själv, så NÅGON måste väl bli det åt honom. HUR sjutton ska han hinna med alla dessa böcker han potentiellt skulle vilja läsa när han läser FYRA böcker OM ÅRET. Kommer seriöst aldrig förstå mig på folk som inte läser eller som läser såhär långsamt. Och tänk – den här snubben hade jag tänkt vara ihop med resten av livet?!

Själv läser jag just nu Vattnet drar och gillar den mer än jag trodde att jag skulle göra! Recension kommer antingen i slutet på denna vecka eller nästa :) Fnular fortfarande på den där recensionsveckan jag snackade om... Hm. Drar mig lite bara för att det känns som att jag glömt hur en gör. Ska se om jag kan få det att släppa.

Du kanske också gillar

7 kommentarer

  1. Jag blir också sådär stressad över mina vänners och familjs vägar för att dom läser så lite böcker! Alltså min tbr lista är ju på typ 200 böcker och dom bara lallar runt och läser någon gång ibland. Förstår dom inte hur mycket böcker det finns att läsa ute i värden? Vilken potential?

    SvaraRadera
    Svar
    1. MEN ELLER HUR?! Victor läser bara på kvällarna i sängen. Och TÄNK PÅ ALL BORTSLÖSAD TID han bara slösurfar på tunnelbana och buss och grejer. När han hade kunnat läsa. Obegripligt.

      Radera
  2. Min sambo läste noll (0) böcker förra året. Och åren innan det också. Produktkataloger bläddrar han igenom och tittar någon gång i en tidning. Men böcker? Ingen. Förstår mig inte på honom när det gäller detta...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min sambo läser ju då hemskt mycket artiklar och nyheter och sånt, men tror han spelar tv-spel istället för att läsa böcker typ. Ändå konstigt.

      Radera
  3. Min kille har läst 7 böcker sedan december. Det säger han är mer än han läst någonsin under alla sina år självmant. Jag kan inte förstå hur man kan ha levt i över 30 år och inte läst mer än 7 böcker?! Nu verkar han dock ha kommit av sig igen för jag har inte sett honom läsa en rad på snart en månad :P Han kanske tröttade ut sig.
    Själv stressar jag nog över min egen läsning och har inte tid att bli stressad över någon annans också ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jag är märkligt lugn över min egen läsning faktiskt... Märkligt, för jag brukar alltid vara lite stressad över det. Nu känner jag mest att det är ganska nice och behagligt att jag inte riktigt har koll på vad som kommer ut, men har många böcker i bokhyllan jag vill läsa och rätt bra flow :)

      Min mammas exman brukade alltid säga att de enda böcker han läst i sitt liv är Kalle Anka-pocket. Jag tror fasen det stämmer. Fattar dock inte hur en klarat sig igenom hela grundskolan utan att läsa en enda bok dock?!

      Radera
  4. Hahaha skrattade högt åt det här inlägget alltså! Min sambo läser faktiskt också vilket är väldigt roligt, dock inte alls så mycket som jag gör. Men han är en periodare så läser mycket ibland och sen inget alls. Bara den här månaden har han läst ut två böcker och håller på med sin tredje, så nu kallar han sig "stor läsaren i familjen". haha :)

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg