Handen på hjärtat

07:30

Alltså som en person som är rätt arg på saker och som blir fett provocerad av små grejer tycker jag att det finns för få sådana här listor. Därför har jag petat ihop en egen liten lista som jag hoppas att ni också vill svara på. Nu vill jag höra alla obekväma sanningar!

Okej, såååå, handen på hjärtat...

➤ Vilken bok inte bara ogillar du, utan är arg på eller blir orimligt provocerad av?

Det här har vi ju förvisso gått igenom ett antal gånger, men för att få höra alla andras ingår det att jag måste svara själv också! Men Allegiant. Allegiant, Allegiant. *suckar*

➤ Vilken författare har du dömt ut utan att ha läst?

Alltså jag hade ju då dömt ut Fredrik Backman innan jag hade läst honom. Och fortfarande, trots att jag läst och älskat Min mormor hälsar och säger förlåt är jag fruktansvärt skeptiskt inställd till Backman. Men annars... kanske E. L. James som skrivit 50 shades. Tror aldrig jag kommer läsa något av James.

➤ Vilka böcker säger du att du har läst fastän du inte gjort det?

Svindlande höjder, Robinson Crusoe och Brott och straff. Vi skulle läsa dem första terminen på littvet, men jag tog mig bara igenom typ halva av alla.

➤ Pest eller kolera: En av dessa serier ska bli obligatorisk läsning för alla i hela världen – du har makten att bestämma vilken. Du får inte säga ingen. Motivera ditt val. Alternativen är: Twilight och The Mortal Instruments.

Jag vill inte välja någooooon. Om jag bestämt reglerna borde väl jag få bryta mot dem? *plockar fram mina bästa puppy eyes* Damn you, okejdå. Here it goes. Twilight. Den må innehålla glittrande vampyrer, men är åtminstone kortare. Det är min enda motivering. Den är kortare.

➤ Hur många olästa recex har du?

Oj... I början när jag började be om recex hade jag typ recex-tourettes och bad om typ allt. Så jag har _way_ too many olästa recex. Meneh, 27 stycken. Och då har jag ändå skänkt mycket till second hand.

➤ Hur många böcker har du i bokhyllan som du tror att du – HANDEN PÅ HJÄRTAT, GLÖM INTE DET! – aldrig kommer läsa?

Jag har ju då utnämnt mig själv till bokhyllerensningsmaster, så vill ju helst svara INGA! Men det är inte sant. MEN JAG HAR BRA ANLEDNINGAR OK? Jag har två böcker som varit min döda farfars och som jag helt enkelt inte mäktar med att slänga, tre som är så sköra (men som är uråldriga släktklenoder – från min farfars föräldrar) att jag inte vågar läsa dem, och sen några som är i en box med klassiker som jag ju inte kan splitta på. Det säger ju sig självt.

➤ Vad har du för litterära pet peeves?

Böcker skrivna i andra person. Så fort jag ser det vill jag rage:a och bara: "DU TROR ATT DU ÄR NÅGOT FÖR ATT DU SKRIVER I ANDRA PERSON!!!!" Eh, mycket rimligt reaktion.

➤ Finns det något som gör att du inte ger en blogg en chans?

ALLTSÅ FÖRLÅT, men en kan skriva en hur bra blogg som helst, men jag kan inte läsa bloggar som är helt utan känsla för färg och form. Jag inser ju att det här är en stor brist hos mig. Men å andra sidan: Jag läser så mycket bloggar ändå... En hinner ju inte läsa ALLT ändå.

➤ Vilken typ av blogginlägg markerar du som lästa i Bloglovin utan att kolla två gånger på?

Sorry not sorry, men book hauls, söndagssmakbitarna (åååååh vad tråkigt och ointressant jag tycker att det är. Blir typ provocerad över att alla andra verkar gilla detta) och när samma tagg har kommit upp i för många bloggar. Oklart var gränsen går för "för många", beror lite på hur rolig taggen är. Och när det blir för många recensioner av samma bok. Plus sådana här... läs-spurt-grejer, när en ska läsa så mycket som möjligt tillsammans. Fattar seriöst inte grejen, en läser väl så mycket en kan och orkar hela tiden eller? Och vad är det meningen att en ska göra med resten av sitt liv som en måste leva? ←seriösa undringar. (Alltså no offense till andra som gillar det här, en får ju gilla vad en vill förstås!)

➤ När vill du skriva arga kommentarer till folk?

När de är inkonsekventa. Typ när de inte kursiverar boktitlar (det här är ju verkligen att kasta sten i glashus, eftersom just kursivering av okänd anledning inte fungerar med min bloggdesign. Stör mig hur mycket som helst på just detta och har varit på väg att rage:a och byta bloggdesign flera gånger pga just detta) eller har versaler på fel ställen i titlar (svenska titlar har BARA på första ordet, engelska titlar har på alla ord förutom konjunktioner, artiklar och prepositioner som är kortare än fem bokstäver. På wiki står det bra.). OBS på att jag inte ser mig själv som felfri, men jag får typ ångest när jag upptäcker att jag stavat fel eller liknande. Mitt livsmotto är följande: akribi.

Nu vore det ju förstås sjukt kul om ni ville haka på den här så jag inte själv måste stå här och bekänna allt jag ogillar och ljuger om och sånt... Posta en liten länk i kommentarsfältet så jag kan läsa vad ni skrivit sen! Lovar att inte markera någon som läst utan att ha läst ;)

Du kanske också gillar

9 kommentarer

  1. Mina svar dyker upp i morgon! :)

    SvaraRadera
  2. Åå kul! Tror absolut jag ska försöka svara :) och ang. det där med bloggdesign - har faktiskt lite samma. Sen är det ju väldigt olika vad man har för smak men om en blogg ser alldeles för rörig ut så dömer jag den typ direkt ... MEN när man läser i Bloglovin's app så ser man ju inte designen, så en del bloggar jag läser vet jag typ inte ens hur de ser ut haha ...

    Och det här med hur en ska skriva engelska titlar. Måste nog ta och kolla Wikipedia pga vet inte alls hur man ska skriva :S

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vore jättekul om du svarade! Ja, jag tycker också det är bra med bloglovin-appen. Det är så nice för att alla inlägg man skriver har samma typsnitt och sånt också, det blir skönare för ögonen tycker jag.

      Haha, alltså det är ju inte som att jag gör rätt jäm själv heller med titlarna... Men jag brukar kolla hur det står på Goodreads om jag är osäker :)

      Radera
  3. Jag har också gjort din lista nu och den kommer upp imorgon :)

    SvaraRadera
  4. Haha, rolig enkät. Blir lite kontrast till allt snack om vad som är härligt och bra. Kanske får svara på den någon dag nu snart jag också. Håller med om det där med bloggars utseende. Tycker det är trist när det inte verkar finnas någon estetisk tanke bakom, men det får inte vara för vidlyftigt heller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var tanken att det inte skulle vara samma gamla frågor :) vore kul om du svarade!

      Radera
  5. Så himla kul! Jag har svarat (och gillar inte heller söndagssmakbitarna!) http://elilaserochskriver.se/handen-pa-hjartat/

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg