True crime

11:06

Alltså jag har inte fått in någon rutin alls på bloggandet efter att ha varit sjuk och sånt?! Och inget flow, sjukt störigt. Men thank god för att kunna författa ett inlägg när en sitter med mobilen i alla fall!

Okej, här kommer ett av mina mest makabra intressen: mord. Riktiga sådana. Visst följer jag väl ett par sådana tv-serier också, men där kräver jag en extra quirky touch för att det ska vara intressant. Typ att utredarna är expert på ben eller äter hjärnor eller något sånt. Ofc på riktigt så är ju knäppare = mer fascination. Och framför allt: ouppklarade brott. Gud, känner mig hemsk. Men that's the case i alla fall.

MEN. Jag har samlat på mig ett gäng grejer en kan läsa/lyssna/titta på om en också är intresserad av sånt här! På senaste tiden har jag fått in en jävligt nice podd-rutin. Trodde aldrig jag skulle fastna. Men jag börjar helt enkelt varje vardag med att ligga i soffan, dricka kaffe, spela mobilspel och lyssnar på podd i typ en timme. Jag är liksom för trött för att göra något innan klockan nio i alla fall (vi behöver inte prata om att det tar typ två timmar för mig att vakna till så pass att jag kan jobba...).

P3 dokumentär har jag ju redan skrivit om ett par gånger. En lista med några av mina favoriter hittar du här. Här kommer några jag lyssnat på efter det: Palme-mordet, (den nya uppdaterade) Fallet Thomas Quick och Skolgårdsmordet i Bjuv (en kille blir mördad av sina kompisar. De brukade spela rollspel ihop, vilket leder till ramaskri i media).

I brottets spår har jag precis lyssnat igenom hela första säsongen av. Den första säsongen handlar om Brattås-morden, vilket är två ouppklarade mord på två pensionärer i Brattås. Säsong två håller jag på med nu, vilken handlar om Johanfallet – alltså ett av de brott som Thomas Quick/Sture Bergwall tog på sig. Skulle därför säga att P3-dokun om Quick passar himla bra som komplement här! Denna podd är gjord av MittMedia som ju mest håller till norr om Dalälven. Därför pratar alla som att de har en liten karamell liggande mitt på tungan, vilket är väldigt mysigt att lyssna på!

För er som kan tänka er att lyssna på engelska är den amerikanska Milwaukee Journal Sentinels podcast Unsolved också intressant. Det är då ett 40 år gammalt cold case med en tonårig pojke som försvann och sen hittades mördad. Som i de flesta oklarade fall jag lyssnat på poddar om klantade sig polisen obviously en jävla massa. Såg nu att det finns en annan podcast-serie som heter Unsolved som är olika case i varje avsnitt! Ska lyssna på den så fort jag är klar med Johanfallet!

Alla dessa poddar finns ofc i Podcast-appen också, om ni är iPhone-användare. Om ni är sådana här Android-typer har jag ingen aning om hur fan en lyssnar på podcasts, så ni får klara er själva.

På boksidan gillar jag Monster av Micael Dahlén och Jack Uppskäraren – Kriminalfall och legend av Glenn Lauritz Andersson (OBS på att det är en helt värdelös recension...). Jack the Ripper är bland mina favoritfall, vilket förstås delvis beror på att det är ouppklarat. Sen har jag överlag en grej för fotografier från 1800-talet, och eh... Gud, jag kommer ut som en så makaber person här att jag inte ens vet om jag borde avsluta den där meningen. Jag har för övrigt en superfin casebook om Jack the Ripper hemma som jag köpte i London 2011 (...) och som jag fortfarande inte läst... Shame on me. Om ni också är intresserade av gamle Jack och ska åka till London snart så kan jag även rekommendera en liten app. Jag vet att det börjar bli creep-varning här nu, men det är som en guidad tur i telefonen till de ställen offren hittades på, drack innan de dog och sånt. Jack the Ripper – East London heter den. Kostar tio spänn, men jag tyckte den var värd!

Sist har vi en tv-serie, som jag tror de flesta hört talas om vid det här laget förstås... Men om det är någon av er som ännu inte sett Making a Murderer borde ni göra det pronto! Finns på Netflix!

Så, sitter ni inne på några bra tips på ämnet? Lämna en liten kommentar och tell me i så fall! Letar alltid efter nytt!

Du kanske också gillar

6 kommentarer

  1. Haha alltså det är så skönt att läsa om att man inte är ensam om denna udda fascination. När jag bodde vart det fanns tv och vi hade Discovery Channel osv kunde jag verkligen fastna framför tv vid sådana dokumentärserier om ouppklarade mord. Jag ska absolut kolla på de poddar du rekommenderar! Jack Uppskäraren – Kriminalfall och legend har jag väntades i hyllan, tycker också just han är väldigt intressant efter de aldrig fick veta vem det var. Sedan lyssnade jag precis klart på ljudboken Bodenfallet av Thomas Bodström och någon mer jag glömt namnet på som handlar om styckmordet i Boden för några år sedan. Den var väldigt intressant, det är första boken i en serie som kommer handla om olika svenska mord.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltså ouppklarade mord är de bästa. Även om det är det sämsta för anhöriga... Det som är väldigt... eh... suggestivt med just Jack är ju att så många försökte ta på sig morden, och att det förmodligen med dagens teknologi förmodligen inte hade varit ouppklarat. Plus London viktoriansk tid. Ska kolla upp boken! Jag är inget jättestort fan av att läsa om sånt här, utan poddar är verkligen det perfekta för mig! :) Tack för tips!

      Radera
  2. Jag var väldigt fascinerad av verkliga mordfall under ett antal år, men det intresset verkar ha svalnat av något. Fast poddarna blir jag väldigt sugen att lyssna på så helt dött är väl intresset.

    Glenn Lauritz Anderssons bok läste jag för ett antal år sedan och tyckte nog att den var riktigt bra. Men jag blev lite illa berörd över obduktionsfotona, även om personerna har varit döda bra länge. Det kändes lite respektlöst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eh, jag har en grej för fotografier för den tiden, så jag djupgranskade dem med lika delar fascination och avsmak. Men ja, det är väl som du säger egentligen, att det är lite respektlöst. Men det är spännande också. Fast respektlöst. *slåss med mig själv*

      Radera
  3. Jag kan erkänna att jag är precis som du när det gäller att tycka att sådant här är intressant ^^ På ett sätt skäms man nästan för det eftersom det är så hemska grejer egentligen.
    Har du sett The Jinx? :) Väldigt bra! Man kan typ säga att det är motsatsen till Making a Murderer. Det handlar om en man som har vuxit upp i en väldigt rik familj, och folk runt omkring honom har försvunnits och mördats, men han har själv aldrig åkt fast. Otroligt spännande och var ett bra komplement till Making a Murderer.

    Sedan finns ju också podcasten Serial som också handlar om ett försök att ta reda på om den som sitter inne för mordet verkligen var den som begick det. Jag ÄLSKADe den inte, men jag vet många som har gjort det. Jag tyckte att den var intressant och lite småcreepy emellanåt, men den lyckades inte fånga mitt intresse hela vägen igenom. Det kan dock ha att göra med att jag är en väldigt ovan poddlyssnare :)

    Tack för dina tips! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, jag har ju då blivit superpoddlyssnare (fast jag gillar inte snubbar som pladdrar, det tycker jag är skitirriterande. Då kan det lika gärna vara), så jag ska kolla upp den! The Jinx har jag hört av jättemånga att den ska vara bra, så den får jag ju ta och kolla in nu någon gång! Är överlag jättedålig på att _titta_ på dokumentärer, utan jag lyssnar helst. Men imorse tittade jag faktiskt på en om Fritzl (finns på Netflix, den var helt okej) och tänker att jag ska ha det som torsdagsmorgonrutin från och med nu!

      Men tack så hemskt mycket för tips! Ska kolla in båda :)

      Radera

Instagram

Populära inlägg