Böcker jag minns #14: Grattis, ha ett bra liv

10:30

Jag skrev kort om denna bok tidigare i måndags i tematrion, men tänkte att det borde få ett alldeles eget inlägg! När jag först kom i kontakt med den här boken var det helt klart den fantastiskt ironiska titeln som fångade mig. Vi hade boktips i skolan. Alla var tvungna att läsa en egenvald bok och sedan berätta om den i en redovisning. En tjej i klassen hade läst den här och sa att den var så himla bra. Om den inte hade haft en fantastisk titel hade jag nog fastnat för den en då. Ett tag hade jag nämligen dille på att läsa om självskadande tjejer (bokens huvudpersons syster), och det måste ha varit ungefär samtidigt eller ett litet tag innan jag läste Vingklippt ängel.

Familjen Borg, en familj som andra. Om kärlek och hemligheter Elly är yngst. Lou är Ellys storasyster som är deprimerad och skär sig själv. Som om det inte var nog med det ligger pappa i badkaret och vill inte komma upp. Mamma håller ställningarna och går till jobbet på banken och ger placeringsråd till sina kunder. Den här hösten händer bra och dåliga saker. Men allt är inte galet, i alla fall inte dumt galet. Elly träffar Roger. Och varje dag när det regnar ses de vid bänken i parken inne i stan. Roger är som ingen annan Elly träffat. Och då har hon ju en rätt speciell familj att jämföra med. Han bor i ett träd, åtminstone ibland. Var han kommer ifrån vågar inte Elly fråga, för tänk om han bara är en dröm. Det här är en här och nu-berättelse om Elly som inte fattar när man säger att hon verkar så ilsken; om mamma Gittan som en dag minns när hon var fjorton år och kär för första gången; om pappa Fredrik som bär på en hemlighet och om Lou som bara vill sova och inte orkar någonting.

Du kanske också gillar

0 kommentarer

Instagram

Populära inlägg