Kvinnodags-läsning

16:20

Idag är det Internationella kvinnodagen – en dag som inte bara ligger mig varmt om hjärtat för att jag kvinna, utan också för att jag är feminist. Därför tyckte jag att det var på sin plats att ge lite (mer eller mindre) feministiska boktips! Det blir fem stycken böcker i lite olika kategorier.
Den första boken jag vill tipsa om är väldigt passande även den första feministiska boken jag läste. Eller ja, åtminstone den som jag var medveten om att den var feministisk.
 
Vadå feminist är boken är för dig som är helt ny inom feminism. Den behandlar frågan feminism på ett väldigt grundligt och enkelt sätt. Oavsett om du är gammal eller ung så finns det något här att hämta för dig som är intresserad av feminism. Den presenterar historia och nutid, feminism inom många olika områden på en enkelt och lättöverskådligt sätt. Den är tydlig och innehåller starka argument, källor och tips för praktisk handling. En guldgruva för den blivande feministen!
Skriven av Lisa Gålmark och utgiven på Bonnier Carlsen 2005.
 
F-ordet: mot en ny feminism är en samling nytänkande texter om feminism. Till exempel skrivs det om att kalla sig feminist, feminism i djurporr, aborter och annat. Det är en otroligt intressant bok, även om jag inte kan säga att jag håller med om allt som skrivs. Ett par texter tycker jag känns provocerande, medan andra mest får mig att tänka igen. Jag rekommenderar att man har kanske lite djupare kunskap om feminism än... ingen när man läser den här boken. Om man är osäker på vad feminism är rekommenderar jag att man börjar med Vadå feminist först.
Redaktör är Petra Östergren. Den gavs ut på Pocketförlaget 2009. Dessutom finns den på bokrean för 20:-!
 
Zelda är ett seriealbum som handlar om feministen Zelda. Zelda är en väldigt principfast feminist, fastän hon inte alltid vet varför. Inom henne bor en önskan om att vara lite mer feministisk, men det är svårt när det finns så mycket annat som frestar. Egentligen är hennes pojkvän alldeles för heteronormativ, och egentligen är hon alldeles för styrd av manlig bekräftelse. Igenkänningsfaktorn är hög. Jag känner verkligen igen mig i att vilja vara mycket mer principfast än jag är, och även ha grunder för att vara det. Ibland blir allt helt fel fastän man vill rätt.
Lina Neidestam på Kartago förlag.

Den fjärde boken jag vill tipsa om är Tusen gånger starkare. Den har nyligen kommit på film, dessutom, men jag har inte hunnit se den än. Den handlar om en klass dit det kommer en ny tjej, Signe. Signe tycker att det är en självklarhet att tjejerna ska få lika mycket plats som killarna. Hon vågar trotsa lärarna, killarna och tjejen som styr de andra tjejerna i klassen. Hon tar utrymme, chockerar och möblerar om klassen helt. Så en dag är hon bara borta.
Tusen gånger starkare är skriven av Christina Herrström och bland annat utgiven hos Månpocket.

Den femte, och sista boken får väl betraktas som färsk i sällskapet. Jag är tyvärr död och kan inte gå till skolan idag handlar om Olivia. Olivia har nyss blivit dumpad av sin pojkvän John och efter det hånglar hon med precis vem hon vill. Oavsett om det är Danijel idag och Kalle imorgon. Den ifrågasätter den slamp-stämpel som tjejer ofta får när de strular runt, då killar ofta får klapp i rygget och ett ”bra jobbat”.
Sara Ohlsson har skrivit boken som är utgiven på Gilla Böcker.

Det sista jag vill tipsa om är egentligen inte en bok, utan ett projekt jag vill uppmärksamma. Min internetvän Lina jobbar med projektet 100 kroppar – ett projekt om ideal. Projektet handlar om att visa upp olika typer av kroppar för att visa att alla kroppar är fina och bra. Hon vill belysa att man inte behöver se ut på ett visst sätt för att vara vacker!

Jag hade själv tänkt läsa något fint kvinnohyllande, men istället har jag bara fortsatt läsa Varma kroppar som jag började på tidigare i veckan.

Du kanske också gillar

0 kommentarer

Instagram

Populära inlägg