Resten får du ta reda på själv

23:32

Vad skulle du göra om du fick uppleva samma dag om och om igen? Vem skulle du rädda?

Det här är något så pass ovanligt som en bok som börjar med att huvudpersonen dör. Sam åker bil tillsammans med sina tre onyktra tjejkompisar. Plötsligt är något vitt framför bilen och de hinner inte väja. Sam dör. Sen vaknar hon.

Det är fredag den tolfte februari igen, och igen och igen. Hon vet inte vad det är hon ska göra för att få det att sluta. Det tar henne sju stycken fredagen den tolfte innan hon gör allting rätt.

Sam tillhör innegänget i skolan. Det innebär att hennes liv är å så enkelt. Vad hon än gör kommer hon undan med det – hon är ju populär. Det innebär också att hon och hennes kompisar bestämmer vem som är hela skolans hackkyckling. Jag fann denna berättelse intressant eftersom jag oftast läser böcker där det är den mobbade som är huvudpersonen. Här är det en utav de som mobbar. Det blir ett annorlunda perspektiv, och huvudkaraktärens förändring blir något helt annorlunda.

Trots att Sam inte direkt är en schysst tjej så gillar jag henne faktiskt. Hon går från att vara en elak fjortis till att vara en jordnära, mer mogen tjej.

Hela konceptet med berättelsen älskar jag – och även utförandet. Oliver har haft stenkoll på alla små detaljer. Det är roligt att hon nämner saker som kanske inte är jätteviktiga för hela berättelsen, men som ändå visar på hur lätt saker kan ändras genom en något annorlunda handling.

I vissa stunder kan boken bli lite seg, men över lag tycker jag att författaren håller ihop berättelsen bra. Den blir aldrig så seg att jag tycker att det är jobbigt. Den här berättelsen har frälst mig, och nu vill jag frälsa alla andra. Läs den!

Resten får du ta reda på själv | Lauren Oliver | BonnierCarlsen | 2012

Du kanske också gillar

0 kommentarer

Instagram

Populära inlägg