Vinylprinsessan

22:51

Allie är 16 år gammal och har drömjobbet i en butik som säljer begagnade vinylskivor. Skolan har precis slutat och ett långt och välbehövligt sommarlov ligger framför henne. Under sommaren blir hon bland annat kär och lurad, får uppleva ett rån och blir kär i någon hon först tyckte var väldigt jobbig.

Något som bekymrar Allie är det här med fildelning. Eftersom musik är det mest fantastiska som finns – speciellt på vinyl – är det värt att betala pengar för. Hon startar en blogg och ett eget fanzine för att starta en ny rörelse. Snart blir bloggen mycket större än vad hon tänkt sig, och hon blir Vinylprinsessan.

Berättelsen är väldigt varm och rolig. Svepande lättläst och inte tung någonstans. Med andra ord en perfekt bok att läsa när man är sjuk. Något som jag tänkte på när jag läste boken var däremot att jag tror att någon annan som inte har ett lika stort musikintresse som jag har inte skulle uppskatta den här boken lika mycket. Allie gillar samma saker som jag gillar. Jag känner igen mig i henne, och därför blir berättelsen intressant. Om jag inte själv hade haft ett musik- och vinylintresse hade jag inte alls tyckt att boken var lika intressant. För i ärlighetens namn kan jag stundvis tycka att den känns lite ytlig.

Det är en bra berättelse, men den får mig inte att tänka och känna på samma sätt som när jag läser en riktigt bra bok. Det är också en grej som gör den till en sån där bra sjukläsnings-bok. Eller en sån där bok när man har sommarlov och helst inte vill göra någonting förutom att ligga och slappa. När man vill slippa tänka. Den typen av bok.

Två karaktärer som jag – förutom Allie själv – verkligen gillade var Kit och M/Joel/William. Kit som är den lilla tjejen som klär sig i fantastiska vintage-kläder och verkar vara en så himla fin vän. Det jag gillar med Joel (jag föredrar ändå att kalla honom för det) är nog mystiken. Synd att jag behövde bli besviken bara.

I efterhand önskar jag att jag hade skrivit upp all musik som omnämns. Den innehåller nämligen enormt många bra musiktips (alltså, det är ju artister/band jag känner till, men ibland behöver man en liten kick för att veta exakt vilka skivor som är bäst. Om JAG tycker att de är bäst vet jag ju inte, men det är musiker jag gillar åtminstone). Den är nästan värd att läsa bara för det. Nu måste jag sitta och bläddra igenom hela boken igen för att skriva upp alla på en lista.

Vinylprinsessan | Yvonne Prinz | Rabén & Sjögren | 2012

Du kanske också gillar

0 kommentarer

Instagram

Populära inlägg