Recension: Tid att dö - Anne Cassidy

12:09

För fem år sedan försvann Roses mamma spårlöst. Polisen säger att hon med största sannolikhet är död.
En dag får Rose mejl från Joshua, hennes styvbror vars pappa försvann tillsammans med hennes mamma. Och allt dras upp igen. Joshua vägrar nämligen tro polisen, utan tror att deras föräldrar lever och finns någonstans där ute.
Samtidigt blir två elever på Roses skola dödade. Rose tycker att polisen inte prioriterar fallet tillräckligt, så hon tar utredningen i egna händer.

Jag är inte mycket för deckare, men tyckte den här verkade riktigt spännande. Varför jag gav den en chans var för att jag mer uppskattat de ungdomsdeckare jag läst än vuxendeckare. Jag tycker att det blev riktigt lyckat faktiskt!

Även om det är en deckare så är handlingen mer centrerad kring Rose än kring själva mysteriet. Det kanske också är därför jag gillar den. Jag växlar mellan att gilla och ogilla Rose som karaktär, och även det bidrar faktiskt till att jag vill fortsätta läsa den. Jag tycker att jag rätt ofta är inställd på att gilla huvudkaraktären i en bok, och det blir spännande när jag inte kan bestämma mig för om jag gör det eller inte (däremot fungerade inte Lev Grossmans Magikerna för mig, eftersom jag fullständigt avskydde Quentin från början till slut. Jag lärde mig aldrig tycka om honom, vilket istället gjorde boken outhärdligt jobbig). Alltså, jag gillar henne nog för det mesta, men ibland tycker jag att hon är en idiot. Jag vill bara skrika åt henne och skälla ut henne. Jag vill säga: "MEN FÖR I HELVETE SÅ DÄR GÖR MAN INTE", ungefär. Jag känner någon sorts jättekonstigt uppfostringsbehov, för jag tycker att hon ibland är ovanligt dum och omogen. Samtidigt kan hon vara så liten och sårbar och jag vill bara förlåta henne för att hon alldeles nyss var helt knäpp.

Angående själva handlingen gillar jag konceptet med att en mindre handling berättar en större, eller vad man ska säga. Att Rose och Joshua har blivit av med sina föräldrar är ju liksom huvuddelen, men den historien berättas med hjälp av morden på Roses skola. Berättelserna går liksom in i varandra, och blir mer komplext än bara två parallella handlingar.

Med andra ord: Jag tycker att det är en väldigt spännande bok! En riktig bladvändare. Jag hade faktiskt himla svårt för att lägga den ifrån mig. Nu har jag redan hunnit läsa del två, Vid din sida, och ser mycket fram emot att läsa den tredje delen!

Tid att dö (kommer snart i pocket också!) | Anne Cassidy | 319 s. | Rabén & Sjögren | 2012