Big Books tag / Tegelstenstaggen

12:39

Jag blev taggad av Schitzo-Cookie att göra Tegelstenstaggen!

Den går alltså ut på att:
- Hitta de fem tjockaste böckerna i din bokhylla som du har läst 
- Samt de två tjockaste böckerna i din TBR-pile (alltså böcker man inte har läst än)

Liksom Miriam är även jag lite rädd för tegelstenar. Kan välja bort böcker bara för att de är tjocka. Först skrev jag att jag ändå kommit upp i några stycken nu, men så vände jag mig om och kollade i bokhyllan. Och så upptäckte jag att det inte alls var så himla många. Det blir ju lite tråkigt att ta flera böcker ur samma serier, så vill ju inte att tre av böckerna ska vara Harry Potter-böcker heller. Så en av böckerna är faktiskt under 500 sidor, men ändå närmare 500 än 400.

Böcker som jag har läst (i tjockleksordning!):



Först ut är Stephen Kings Under kupolen. Mycket bra bok som jag älskade! Jag var först jätteskeptisk till att läsa den, eftersom den var så himla tjock. Den är en riktig bjässe, och den tjockaste bok jag någonsin läst. 1179 sidor.


Naturligtvis kommer Harry Potter och Fenixorden efter. Så mycket som jag tjatat om Harry Potter under åren så tänker jag inte tjata mer. Förresten håller jag på att leta efter en engelsk utgåva av dessa som jag gillar. Jag tycker faktiskt att de svenska är de tveklöst finaste jag sett! Älskar omslagen så himla mycket. 1008 sidor.


Efter Fenixorden blir det ett litet hopp i storlek. Eld är nämligen nästan 400 sidor kortare än ovanstående. Mitt eget ex är dock oläst, eftersom jag fick ett korrmanus på den här. Men jag har ju läst den, bara inte exakt det här exet (har för övrigt inte läst MIN Cirkeln-bok heller. Köpte den efter att jag läst min lillasysters). 633 sidor.



Boktjuven köpte jag på 2012 års bokmässa. Jag höll faktiskt mitt tal i nationella proven i Svenska B kring den här boken, trots att jag inte ens hade läst den då. Som ni ser har den också blivit grovt misshandlad, då jag läste den på vägen hem från Göteborg och hade jättemycket packning och jättefå händer (alltså två. Hade behövt ca tio). 585 sidor.

Under året som gått sedan jag läste den här har Lauren Oliver hunnit bli en av mina favoritförfattare. Resten får du ta reda på själv var den första boken av henne jag läste. 475 sidor.


Böcker som jag inte läst:


 Ulysses var jag jättepepp på att läsa när den kom ut, och beställde då ett recensionsexemplar på den. Som fortfarande står oläst i bokhyllan, eftersom jag läste typ tre sidor och sen blev opepp. Nu ska vi läsa en de ur den i skolan, så vi får väl som jag blir så pass intresserad att jag läser hela. 820 sidor.



Scenariot var lite det samma med Dostojevskijs Idioten. Jag var pepp och blev sen opepp. Och den står fortfarande oläst. Men även här har jag skrivit upp mig på att läsa Brott och straff (vi fick välja mellan Svindlande höjder och Brott och straff. Läste lite i Svindlande höjder för någon vecka sen och tyckte den verkade tråkig) i skolan, så jag hoppas att jag blir lite mer pepp på att läsa den här sen. Brott och straff är ju för övrigt inte heller någon speciellt liten och nätt bok. 757 sidor.


Sådär, det var alla sju böcker! Egentligen hade jag nu i helgen tänkt bjuda på en recension av filmen Warm Bodies, men jag och min lillasyster ångrade oss i sista stunden. Istället dreglade vi (eller kanske mer jag) över Robert Downey Jr i Iron Man 3 istället (den mannen alltså...).

Och ni är taggade (har inte heller jättebra koll på vilka som gjort/blivit taggade av någon annan):
Pocketlover
Vargnatt
Eli läser och skriver
Bokstävlarna
thecuriouscaseofhtebooks

 

Du kanske också gillar

4 kommentarer

  1. Vad kul! Jag ska göra den under dagen :)

    SvaraRadera
  2. Spännande! Jag ska göra den så fort jag kommer hem från Gotland.

    SvaraRadera
  3. Ett gäng tjockisar där jag inte läst en enda!

    SvaraRadera
  4. Kul utmaning! Och jag hade nog kunnat leta upp ett par stycken, jag gillar ju tegelstenar ;) Dessvärre ligger nästan alla mina böcker nedpackade i lådor för tillfället.. Så jag hoppar utmaningen, men tack för taggen :)

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg