Bokbloggsjerka 14 – 17 februari

16:58

Veckans bokbloggsjerka låter såhär:

Skriv om för- och nackdelar med att vara en slav under böckerna, och ge gärna tips på hur du brukar skapa mer tid för mer läsning.

Nackdelar: Insikten att jag aldrig kommer hinna läsa alla böcker jag vill och en grej som min favoritbibliotekarie Jenny Lindh skrev i DN en gång: en måste offra annat för att läsa. Jag läser till exempel inga dagstidningar. Jag sysslar knappt alls med musik längre (vilket i och för sig också beror på att jag bara har en sketen keyboard att spela på, som dessutom har trasig tangent (tonen kommer typ en halv sekund efter att en trycker ned tangenten </3)). Spelar nästan aldrig datorspel eller tv-spel. Att älska böcker och kunna läsa mycket handlar om att offra andra saker som jag gillar, eftersom jag faktiskt inte HAR mer tid än jag har.

Fördelar: Läsningen är den allra bästa eskapismen. Jag får fly och lära på en gång. På nationella proven i svenska B på gymnasiet höll jag ett tal om varför böcker är så himla mycket bättre flykt än typ droger: En kan fly och utvecklas samtidigt. Böcker ger mig verktyg att bearbeta saker jag tycker är jobbiga, samtidigt som jag för en stund slipper tänka på mitt. Böcker stimulerar dessutom tankeförmågan mer än att titta på en film. När en ser en film får en liksom inte tänka och föreställa sig själv - medan när en läser en bok måste bygga allt själv (med lite vägledning så klart). Så ja, jag gillar det.

Hur jag skapar mer lästid: Min allra bästa läsplats är på buss eller tåg. Jag älskar att läsa samtidigt som jag reser. Det i kombination med att jag nästan alltid haft en timmes resväg till skolan (när jag bodde i Huddinge gick jag i skolan i Tumba, när jag bodde i Tumba gick jag i skolan först i stan och sen i Nacka. Nu bor jag fortfarande i Tumba och pluggar på universitetet) ger perfekt lästid. 
Och som jag skrev innan: Det handlar om uppoffringar och prioriteringar. Ingen morgontidning till frukosten. Inget slö-tv-tittande. Jag kan lova att även städningen här hemma också stundvis blir lite lidande...
__________________________________________________________________________________

Du kanske också gillar

13 kommentarer

  1. Det finns verkligen många fördelar och det är så härligt att man både kan fly och lära på en och samma gång. :)

    SvaraRadera
  2. Det du skriver om att böckernas värld är ett bra alternativ till droger är bra. Försjunken i en bra bok kan du både vara någon annan och uppleva världar du annars aldrig skulle besökt.

    SvaraRadera
  3. Att läsa när man reser eller väntar ger en oftast en hel del lästid, när man har små barn är det små stunder här och där så man fördjupar sig sällan i en bok på samma sätt som förut. Ja förutom på nätterna då...
    Vetenskapen om att man inte kommer hinna läsa allting man vill läsa är lite trist men känns ändå bra att man inte kommer få slut böcker som man vill läsa.

    SvaraRadera
  4. Visst handlar det mycket om prioriteringar när det gäller att skapa mer lästid.

    SvaraRadera
  5. Kollektiva transportmedel måste vara jättebra för att skapa lästid. Tänk den som hade såna! ;)

    SvaraRadera
  6. Min lästid har ökats ganska mycket sen jag lade ner att först läsa metro (innan boken) på väg till jobbet. Och jag saknar det inte alls :)

    SvaraRadera
  7. Prioriteringar är nyckeln till det mesta. Atjoo... fy vad dammet far runt :)

    SvaraRadera
  8. Det finns aldrig tid till allt man vill göra, sorgligt nog...Men samtidigt är det härligt att alltid ha sådant man vill hinna med tycker jag. Då blir aldrig livet tråkigt.

    SvaraRadera
  9. Som tur är överväger ju fördelarna i alla lägen ;)

    SvaraRadera
  10. Det känns som det kanske är lite extra dammigt i många bokälskares hem :)

    SvaraRadera
  11. Visst är det en prioriteringsfråga, det går ju faktiskt inte att trolla fram fler timmar på ett dygn. Pendlarläsning är fantastiskt, även om jag själv bara åker buss i runt 20 minuter :)

    SvaraRadera
  12. pendlarläsningen är den bästa läsningen. Är så tacksam för de 30 minuter jag har till jobbet varje dag. 60 min "fri läsning" liksom =)
    Vet många bloggare jag träffat när jag åkt på event i Stockholm reagerat på att "men Norrtälje, det är ju långt" men hallå, lästid liksom! =)

    SvaraRadera
  13. Böcker öppnar verkligen helt nya världar! Och resor är perfekta för läsande!

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg