Bokbloggsjerka 21 - 24 februari

22:59

Jag har varit lite off sen jag lämnade in tentan. Det har varit så himla skönt att bara glida runt hemma i mjukisbyxor, sträckläsa Inte som andra döttrar och slappa i sängen, så jag har inte riktigt orkat blogga. Har tänkt att jag ska lyckas dra igång mig själv till imorgon, men passar på att svara på veckans Bokbloggsjerka så länge.

Om du bara fick läsa en bok för resten av ditt liv, vilken skulle det vara?

Den absolut första bok jag kommer att tänka på är Harry Potter och halvblodsprinsen. Att det skulle vara en Harry Potter-bok är det ingen tvekan om. 

Men så börjar jag tänka. Att det ska vara en av Hogwarts-böckerna är det heller ingen tvekan om. Därmed utesluts bok nummer sju. Bok nummer fem är den jag gillar minst av alla, pga Umbridge och väldigt lite Dumbledore, så den blir det inte heller. Bok ett är tunnast, så den går också bort. Bok två är den som Hermione är med i minst, så den blir det inte heller. Kvar har vi då Fången från Azkaban, Den flammande bägaren och Halvblodsprinsen. Jag tror att jag väljer Den flammande bägaren i så fall. (Men helt skulle jag förstås välja min nya box!)

Om jag inte över huvud taget får välja en Harry Potter-bok tror jag att jag skulle välja Alice i Underlandet. Jag älskar den för att den är barnslig och tramsig, men ändå rolig. Jag tror även att det finns väldigt mycket att upptäcka i den boken. Den har liksom många djup och det finns många olika sätt att tolka boken på.
__________________________________________________________________________________

Du kanske också gillar

5 kommentarer

  1. En box måste ju räknas som en bok :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, det räknas inte tycker jag. Det är ju ändå flera böcker. Däremot har jag faktiskt Alice Adventures in Wonderland och Thorugh the Looking Glass samlade i samma bok, så den borde jag ju välja!

      Radera
  2. Åhh, nu kom jag på att jag kunde valt "Det blåser på månen" av Erik Linklater! Den är ju som flera böcker i en! Jag får göra ett tillägg till mitt inlägg, det var ditt förslag på Alice som gjorde att jag kom på det...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag kom på att min Alice-bok faktiskt innehåller bok ett och bok två i samma! Katching liksom!

      Radera
  3. Bra val men skulle ha svårt själv att välja en bok mitt i en serie. Alice är ju inte så dum hon heller:)

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg