Top Ten Tuesday Rewind

08:25

I den här veckans Top Ten Tuesday fick en själv välja vilket av föregående teman en ville skriva om! Eftersom jag ändå inte gjort så många klickade jag på måfå och fick upp... De böcker som har stått olästa i min bokhylla längst! Det kändes rätt bra, eftersom jag bland mina 100+ olästa böcker måste finnas minst tio som stått där superduperlänge (alltså, jag överdriver inte. Jag HAR fler än 100 olästa böcker. På riktigt. INGET SKÄMT).


  1. Sagan om ringen - J.R.R. Tolkien
    Det här är nog tveklöst den äldsta olästa boken jag har i min bokhylla. Jag fick den i födelsedagspresent någon gång innan jag fyllde 13. Jag började läsa den och kom kanske en tredjedel, men tyckte under hela den tredjedelen att den var så urbota tråkig. Så till slut gav jag upp. Jag har aldrig öppnat den igen efter det.
  2. Sweeney Todd
    Den här köpte jag när jag var i Cambridge med min kör i nian. Jag hade plockat på mig 2 för £10-skivor på HMV (Blondie, Velvet Underground, the Killers, bland annat) och snappade åt mig den här precis i kassan. Eftersom jag älskade filmen och det var Johnny Depp på omslaget. Meeeen, den är alltså fortfarande oläst.
  3. Pretty Vacant - Philip Strongman
    Den här boken är också köpt under ovanstående resa. Jag gick in på en bokhandel och tänkte att jag väl åtminstone måste ha med mig EN bok hem. Det blev den här.
  4. Fallen - Joyce Carol Oates
    En gång i tiden brukade min farmor inleda varje skollov med att ta med oss till Drottninggatans Bok & Bild där vi fick välja ut en bok var som hon köpte åt oss. Precis efter att jag läst Foxfire i åttan eller nian valde jag ut den här. Jag läste långt, men orkade aldrig igenom den.
  5. Det här är inte en bok - Linda Skugge
    Jag köpte den här second hand efter att ha läst Men mest av allt vill jag bara hångla med nån (även den köpt second hand). Minns inte exakt när jag köpte den, men jag har i alla fall inte läst den.
  6. Självbiografin - Johnny Cash
    Ett tag prenumererade vi på en sån här pocketklubb när jag bodde hemma, och jag valde under min rockbiografi-period att få den här. Sen gick perioden över och boken blev oläst.
  7. En god människa - Nick Hornby
    Alltså jag ÄLSKAR ju Hornby, men den här boken har så fult omslag att jag drar mig att läsa den bara för det.
  8. The Dirt - Mötley Crüe & Neil Strauss
    Den här är också köpt under min rockbiografiperiod. 20 spänn på loppis i superfint skick. Sen kom min sambo och bröt ryggen på den. Ville strypa honom lite då.
  9. Saker vi kunde berätta - Tony Parsons
    Den här har jag börjat läsa fleraflera gånger, men aldrig kommit längre än några kapitel. Den verkar ju ändå rätt bra, så förstår egentligen inte varför det inte går...
  10. Två husvagnar - Marina Lewycka
    Tror jag köpte den här för att jag gillade omslaget. Och det är rätt fint. Och jag gillade Lewyckas bok En kort berättelse om traktorer på ukrainska. Men vet inte, det här har slutat vara min smak. Någonstans började jag rata vuxenböcker. Och någonstans tror jag att skräck och fantasy tog över mitt hjärta helt och fullständigt.
Förresten, på tal om SKRÄCK. Har mer och mer börjat fundera på att göra en hel-sleeve med skräcktema (alltså tatuering, över hela armen). Är så himla sugen. Har redan en del klar som jag vill göra. Men vill inte tala om så någon kan sno min idé, haha.


__________________________________________________________________________________

Du kanske också gillar

2 kommentarer

  1. Märkligt. Samma tema här också :) Tydligen ett kärt ämne bland bokbloggare...

    Har inte läst någon av de här böckerna (förutom Tolkien då), däremot har jag läst andra av Nick Hornby och Tony Parsons som jag gillat.

    SvaraRadera
  2. Sweeny Todd skulle jag också gärna läsa.

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg