Top Ten Books That Will Make You Cry

09:15

I den här veckans Top Ten Tuesday ska det bli en lista med gråtiga böcker. Ni som gillar gråtiga böcker borde för övrigt spana in min etikett gråtvarning - där hamnar alla de böcker som jag recenserat och som fått mig att börja gråta! Det här kommer dock bli de tio med störst gråtvarning.

1. I kroppen min : resan mot livets slut och alltings början - Kristian Gidlund
Den här borde vara så obvious att jag inte ens borde behöva förklara. MEN: Hallå cancer? Drömmar som aldrig blev uppnådda? En ung man som aldrig kommer bli pappa, trots att han blivit världens bästa pappa? Räcker det så?

2. I kroppen min: vägsjäl - Kristian Gidlund
Och den här behöver lika lite motivering den.

3. Bröderna Lejonhjärta - Astrid Lindgren
Alltså, när jag läste den här hade jag exakt varenda replik i huvudet ungefär en halv sekund innan jag läste den. Jag tyckte den var HEMSKT när jag var liten, men om möjligt tycker jag den är ännu sorgligare nu. Grät så det skvalade.

4. Jag, En - David Levithan
Alltså, slutet på den här. Det oundvikliga slutet, som en vill ska bli annorlunda. Men som omöjligt kan bli på något annat sätt. Så himla sorgligt!

5. Förr eller senare exploderar jag - John Green
Den här är ju också rätt uppenbar. Cancer är verkligen en gråtgaranti. Alla gånger.

6. Just Kids - Patti Smith
Bara det faktum att den här boken börjar "Jag sov när han dog.” räcker. Det börjar med slutet, med döden.

7. Pojken i randig pyjamas - John Boyne
Jag vet inte om jag grät så himla mycket när jag lyssnade på ljudboken - däremot när jag såg filmen! Jag låg ensam hemma och var sjuk och typ GRÄT ut all feber. Så sorgligt var det.

8. Kärlek är ett blandband - Rob Sheffield
Den här tog det ungefär tusen år för mig att läsa ut för att den var så sorglig. Orkade helt enkelt inte läsa klart hela på en gång. Tror inte att jag lämnade ett enda kapitel ogråtet.

9. Godnatt Mister Tom - Michelle Magorian
Det här är en av de böcker som jag läst flest gånger i mitt liv. Och jag har inte läst den en enda gång utan att gråta ohämmat. Så himla fin och bra och sorglig bok. Alla borde läsa den här boken. Många, många gånger.

10. Harry Potter och dödsrelikerna - J.K. Rowling
Det här är typ den viktigaste punkten på min lista. Första gången en läser ut Harry Potter. Det är en utav mina största sorger i livet - att Harry Potter tog slut.
__________________________________________________________________________________

Du kanske också gillar

4 kommentarer

  1. Ja, Kristian Gidlund kittlar även mina tårkanaler..

    SvaraRadera
  2. Godnatt Mr Tom, tänkte inte på den, kommer ihåg att jag grät floder

    SvaraRadera
  3. Förr eller senare exploderar jag står på min läslista.

    SvaraRadera
  4. Vi har Harry Potter och dödsrelikerna gemensam. Bröderna Lejonhjärta har jag läst en gång i tiden, och håller med om att den också har gråtgaranti!

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg