Recension: Apelsinflickan - Lena Kallenberg

08:10

Signe är uppvuxen på barnhem och får in början av boken lämna barnhemmet för att börja som piga. När hennes husbonde våldtar henne flyr hon från sin pigtjänst. Nu vet hon inte var hon ska ta vägen - att lämna sin tjänst sådär är straffbart och arbetsmarknaden för kvinnor är redan ansträngd. Av en händelse råkar hon springa på sin bästa vän från barnhemmet - Alice. Alice har ett jobb, någonstans att bo och råd att betala mat och hyra för de båda. Det enda problemet är att Alices jobb inte är anständigt. Hon är apelsinflicka - prostituerad - ett yrke som både är farligt och opassande.

Första gången jag läste den här var när jag gick i kanske femman-sexan. Jag har för mig att jag gillade den väldigt mycket - och så även nu.

Berättelsen utspelar sig under åren 1882-1883 med Stockholm som skådeplats. Jag är verkligen en sucker för böcker som utspelar sig HEMMA HOS MIG, i min stad och den historiska biten ger den här ytterligare en intressant touch. Jag uppskattar verkligen det ideliga nämnandet av gator - vilket jag kan tänka mig är rätt irriterande för någon som aldrig varit i Stockholm. Jag vet precis hur långt det är mellan Glasblåsarbacken och Ersta, hur en hittar till Kungsträdgården och Norrmalmstorg.

Jag tycker även att berättelsen är väldigt intressant. Jag gillar Signe som huvudperson - även om det stundvis kan bli otroligt moraliserande. Men jag tycker ändå att den här boken är en liten pärla som jag är glad att jag plockade fram igen.

Apelsinflickan | Lena Kallenberg | 218 s | En bok för alla | 2009

__________________________________________________________________________________

Du kanske också gillar

1 kommentarer

  1. Jag minns att jag läste den när jag var yngre, flera gånger till och med. Men idag minns jag inget om vad den handlar om :-/

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg