Att racerläsa och leta efter specifika ord

12:57

På listan över skills jag inte visste att jag hade: Jag kan läsa jävligt fort om jag vill. Och då menar jag JÄVLIGT fort. Det jag jobbar på just nu är att hitta material till min uppsats, vilket då tydligen är lättare sagt än gjort. Det innebär alltså: En himla massa skumläsande. Så det pysslar jag med idag. Har läst 100 sidor i Fjärde riket på typ 20 minuter (i normala fall snittar jag på ca en sida/minut) – och då har jag ändå råkat fastna i boken ett flertal gånger bara för att den är så bra! Förstår inte ens själv att jag på den tiden lyckats få något sammanhang i det jag läst (mest sitter jag ju och skummar och letar efter specifika ord), men antar att det har att göra med att jag läst den förut. Gjorde i och för sig samma sak med Udda verklighet häromdagen som jag då inte läst tidigare, och det gick ganska bra det också. Hade för övrigt helt glömt hur bra Fjärde riket är! Den borde ni läsa om ni inte gjort det än.


Ah, justja, om ni stöter på en ungdomsbok med en överviktig karaktär/de pratar om vikt/kommenterar vikt på något sätt – då säger ni väl till mig? Alltså, allvarligt talat: det räcker med världens kortaste replik så vill jag veta det. Ok? Och om ni vill att jag ska skriva mer om mitt uppsatsarbete får ni säga till (skriver alltså magisteruppsats under våren).

I övrigt har jag idag tränat för första gången i år och det var svinsvinjobbigt (mvh har inte ens en smärttröskel, utan typ ALLT gör ont) men väldigt skönt.

Du kanske också gillar

14 kommentarer

  1. I Det borde finnas regler tror jag det finns en sekvens där huvudpersonen pratar med din mamma om att hon känner sig tjock. Väldigt kort, men ändå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Synd att jag verkar ha skänkt mitt ex av den... Får beställa fram den från sbi.

      Radera
  2. Rent spontant tänker jag på Dumplin' av Julie Murphy som hela boken kretsar om en tjej som är större. Dock inte läst den än.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm, är inte den självbiografisk, eller tänker jag på fel bok? Ska kolla hursom! Har i alla fall börjat göra upp listor på böcker som inte är svenska, för det verkar inte finnas tillräckligt många sådana.

      Radera
  3. Jättekul att få läsa mer om ditt uppsatsarbete!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul, då får jag försöka stoppa in mer av det :)

      Radera
  4. Jag vill läsa mer om din uppsats!
    Den boken jag kommer på på rak arm är Stor i käften av Joyce Carol Oates. Huvudpersonen Ursula är väl både lång och "kraftig", i alla fall jämförs hon så i motsats till sin balettdansande pinne till lillasyster. Överlag har jag hört det diskuteras i någon bokpodd om att Carol Oates verkar ha lite konstig inställning till vad som är övervikt. I någon av hennes nyare böcker beskrivs en karaktär tydligen som väldigt överviktig men hennes mått som också förekommer ger inte samma bild.. Har inte läst själv men det var vad de diskuterade

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror det är "Två eller tre saker jag glömde berätta för dig" kanske? Jag minns bara en av huvudpersonerna där som att hon upplever sig som tjock och har med den på min lista! Får kanske göra en snabbläsning av den också!

      Radera
  5. Skinny av Donna Cooner handlar om en överviktig tjej som genomgår en bypassoperation, så nästan hela boken kretsar kring hennes vikt.

    SvaraRadera
  6. "Dumplin'" av Julie Murphy har du säkert redan hört om?

    SvaraRadera
  7. Jag är nästan säker på att det finns en fd-bästis som numera är töntig som beskrivs som lite tjock (nåt om att hennes tröjor sitter fel) i Charlotta Cederlöfs Och likväl rör hon sig. Och nån blir väl lite ätstörd och fettnojar i Gardells Ett ufo gör entré, men den räknas kanske inte riktigt som en ungdomsbok? Kanske kanske att Marie i Mats Wahls Lilla Marie kan vara nåt? Det var superlänge jag läste den och jag minns egentligen bara att hon beskrevs som "stor", men det kan ha varit att hon bara är ovanligt lång.

    SvaraRadera
  8. Size 12 Is Not Fat av Meg Cabot handlar (som titen föreslår) om vikt. Sedan är det ju även ett mysterie men vet att i början är det en scen där huvudkaraktären köper jeans och så får hon plötsligt på sig en storlek mindre. Senare hör hon en karsörska säga till en tjej att dom har gjort om alla storleker så att dom som har "lite större storlekar" blir gladare om dom kommer i ett par minder. Fast den boken kanske igentligen är new adult. Kram :)

    SvaraRadera
  9. "Veckor av lögn" av Pernilla Gesen behandlar anorexi. Boken börjar med att en av personerna funderar på sin vikt och hur hon ska gå ner.

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg