Bokbloggsjerka 19 - 22 februari

09:28

Ehm, jag GLÖMDE blogga innan jag åkte hemifrån, så layouten blir kanske inte riktigt lika som vanligt (eftersom jag bloggar via telefonen). Det är i alla fall dags för veckans jerka, och den låter såhär:

Carola har skickat in följande fråga via mail: hur interagerar du med dina läsare, lockar till dig nya läsare och får de befintliga läsarna att fortsätta läsa bloggen. Hon vill även veta vad det är som driver dig till att blogga och hur mycket du tänker på dina läsare när du bloggar.


Okej, om vi börjar med själva interagerandet: jag försöker svara på alla kommentarer, men ibland kanske det tar lite tid. I övrigt använder jag både instagram och twitter, även om Twitter är mer sporadiskt. Och alltså lockar till mig nya läsare? Tja, i perioder är jag ju bättre på att kommentera andra bloggar och sånt. Inte just nu dock, och under den här hösten har uppåtkurvan varit högre än när jag flyttade tillbaka hit från Litteraturmagazinet. Så just nu vettefan vad jag gör alltså, men har ökat med åtminstone 2000 sidvisningar i månaden sedan september. Vilket är extra förvånande med tanke på att jag haft lässvacka sedan i november... Jag anstränger mig nog egentligen inte speciellt mycket för att få läsare att stanna kvar, fortsätter mest som jag brukar – förutom för tillfället då den här bloggen inte alls får lika mycket tid och ork som den är värd. Fast just det är nog ganska genomgående i mitt liv just nu. 

Och hur mycket jag tänker på läsare när jag bloggar: det beror lite på. Recensioner, diskussionsinlägg och överlag inlägg som är roliga att skriva: inte ett skit. Men ibland kommer det upp lite pliktskyldiga inlägg för att bloggen inte ska stå tom, och det är egentligen mer dåligt än bra. De är inte roliga att skriva och tror inte de är speciellt roliga att läsa heller. I övrigt skriver jag den blogg jag själv skulle vilja läsa. Det är liksom det viktigaste för mig. Så länge jag gillar min egen blogg skiter jag faktiskt i alla er andra. Även om jag tycker att det är enormt trevligt och blir väldigt glad över att det finns andra som uppskattar min blogg. Men jag skulle aldrig skriva en blogg jag inte gillade bara för att få läsare. 

Du kanske också gillar

13 kommentarer

  1. Jag tycker det är en sund inställning; att skriva en den blogg man själv skulle vilja läsa :)

    SvaraRadera
  2. Tror det är bra att mest tänka på sig själv i bloggandet. Det ska ju inte vara ett trist jobb.

    SvaraRadera
  3. Tycker också att det där med att kommentera hos andra går i perioder.

    SvaraRadera
  4. Det är nog viktigt att skriva en blogg som man själv skulle vilja läsa.

    SvaraRadera
  5. Ja läsarna är ett mysterium ;) Det gillar jag och håller med dig om, att faktiskt blogga för sin egen skull :)

    SvaraRadera
  6. Fattar inte heller vad du gör - men typ just under den tidsperiod du nämnde har din blogg typ blivit min absoluta favorit? Kanske är det det här med att du vågar vara så himla egen, ärlig och bra. Att det inte bara är böcker utan så himla mycket mer och bara sjukt himla välskrivet och såå :-)) keep up the good work etc ;-D<3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men åh, vad fint! Var livrädd att alla skulle sluta följa mig när jag började blogga om annat än böcker, så det är ju trevligt att du gillar det i alla fall!

      Radera
  7. Jag gillar att de bokbloggar som jag hittat och läser är personliga och känns äkta. Blir så trött när jag kan ana mig till reklam och andra jippon mellan raderna som inte alltid ens har med saken att göra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror ärligt talat att det är ett utmärkande drag hos bokbloggare. Jag har inte heller hittat någon som gör reklam och shitz hela tiden. Tänker att det nog delvis har att göra med att bokbloggarvärlden är så pass lite, det finns liksom inte samma läsarnivåer att nå som när en skönhets-/modebloggar, så poängen att ens göra reklam genom bokbloggar försvinner ju lite :P

      Radera
  8. Håller med, skulle aldrig kunna hålla igång min blogg om jag gjorde det bara för att skaffa fler och fler läsare.

    SvaraRadera
  9. Jag fortsätter nog också mest i invanda hjulspår och gör inga större ansträngningar för att locka fler läsare men har också sett att jag ofta har haft mellan 2 - 3000 sidvisningar per månad den senaste tiden.

    SvaraRadera
  10. Att gilla det man gör är helt klart det väsentliga, annars funkar det nog inte i längden.

    SvaraRadera
  11. Ibland ökar antalet läsare och träffar utan att man vet varför!

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg