Att läsa om Joyce Carol Oates

13:25

Det känns på flera sätt som att jag grottat ner mig så i min högstadietid den senaste veckan. Jag har plockat fram alla mina Mozart-notblad (vem är jag ens?!) och jobbar just nu på hans Rondo alla Turca. Jag har börjat lyssna omåttligt mycket på Green Day (mitt favoritband under hela högstadiet, för fortfarande hjärtat att blöda). OCH mitt uppsatsarbete kräver att jag går tillbaka och läser böcker jag läste i högstadiet. Typ Systrar i jeans, Sandor slash Ida, Linas kvällsbok osv. Kommer också bli tvungen att återvända till Katarina von Bredow, men är inte riktigt där än. Det var en annan grej jag tänkte på, nämligen följande:

En författare vars vuxenböcker blivit hyllade och som varit tippad för Nobelpriset flera gånger. Alltså VET NI ENS OM att Joyce Carol Oates skrivit ungdomsböcker???? Nu vet ni. Min och Oates historia började med Vilda gröna ögon, som min lärare tipsade om. Sen betade jag av allihopa, och jag minns fortfarande alla som bland mina bättre tonårsläsupplevelser. For realz alltså. Grejen är att jag är så sjukt nervös inför att läsa om dem, för tänk om de inte ALLS är lika bra som jag minns dem?! Är mest rädd för att tiden inte ska ha varit snäll mot dem. Alltså jag gillade ju Två eller tre saker jag glömde berätta för dig supermycket när den kom, och det är ju inte speciellt länge sedan den kom. Jag kommer behöva läsa om både Två eller tre saker och Stor i käften till min uppsats. Ska försöka ta mig igenom alla hennes ungdomsböcker, så meddelar jag sen om ni också måste läsa dem.

Skrev för övrigt hela det här inlägget lyssnande på Wagners Ritt der Walküren för att den kom efter Mozart-stycket. Väldigt dramatiskt. En fråga bara: Vet vi säkert att John Williams inte är en reinkarnation av Wagner?

Och för övrigt 2: Jag är ledsen att den här bloggen är så tråkig och oinspirerande just nu. Det är lite så jag mår överlag, och tja, det går uppenbarligen ut över bloggen. Känns som att jag blivit lite piggare tack vare att det är ljusare, men mest känner jag mig som en zombie 90% av alla dagar. Men det blir nog bättre snart.

Du kanske också gillar

2 kommentarer

  1. Jag har nog inte läst någon av Oates ungdomsböcker, däremot är jag väldigt förtjust i hennes vuxenböcker :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte läst jättemånga av hennes vuxenböcker, men har verkligen gillat det jag läst. Hon är verkligen ett sånt projekt jag tänkt jag ska ta mig an länge meneh...

      Radera

Instagram

Populära inlägg