10 brustna ♡

07:30


Alltså kan en få tillåtelse att vara Grinchen för Alla hjärtans dag? GREAT, DÅ KÖR VI. För veckans Top Ten Tuesday är all about love, och jag är ju inte mycket för gulliga saker! Så antingen kan ni slänga igång era bästa låtar om broken hearts (till exempel Nothing But A Heartache med Flirtations) eller era bästa kick ass-låtar om att en ändå inte behöver ha en partner (till exempel Needle In A Haystack med Velvettes) och sen tänka på alla heartaches i dessa böcker! Det här är med andra ord för er som INTE vill Online Girl. Om ni är Online Girl-typen, please stahp readin' right now!!!! I så fall kan ni lyssna på listan med cheesy kärlekslåtar jag håller på att bygga istället! Och ja, det finns anledningar till varför en vill göra en sån lista.

Listan är ish ordnad efter minst → mest heartbreak! Så om ni bara vill ha lite hjärtknip kan ni välja någon av de första, och om ni vill ha nu-går-jag-inte-upp-ur-sängen-på-minst-två-timmar-hjärtekross väljer ni förslagsvis en bok längre ner på listan!

1. Det handlar om dig – Sandra Beijer

2. Nattsagor för sömnlösa – Johanna Wester

Ok, Det handlar om dig cirkulerar kring en olycklig förälskelse och Nattsagor för hemlösa cirkulerar kring... en olycklig förälskelse. Äsch, ni hör ju.

Alltså ni har säkert hört talas om den berömda twisten i slutet av den här boken. Det är väl så pass välkänt vid det här laget att det inte ens räknas som en spoiler längre? Bra.

4. Marie Lu

Som en av mina absoluta favoritförfattare får Marie Lu en punkt för... allt hon skrivit. Herregud, så mycket hjärtekross i både The Young Elites och Legendtrilogin.

5. Jag, En – David Levithan

Det här är ingen spoiler, för att ingen som läser den här kan någonsin tro att den kommer sluta bra. I så fall har ni läst för många Girl Online-böcker där allt mirakulöst ordnar i sig. I så fall har ni aldrig tidigare läst David Levithan. Och så kan det ju förstås vara, men då kan ni ju gå och ställa er i ett hörn och skämmas istället.

6. Bärnstenskikaren – Philip Pullman

7. Harry Potter och dödsrelikerna – J.K. Rowling

No comments, bc spoilersssss.

8. Just kids – Patti Smith

Ärligt talat får jag fortfarande tårar i ögonen när jag läser inledningen till den här boken. Det är så sorgligt och hemskt att jag... inte ens har ord. Äsch, vi uppehåller oss inget längre vid den här boken, för då blir jag fan ledsen.

9. Expeditionen – Bea Uusma

Ok, vi ska inte bli långvariga här heller, för det här är också så jävla sorgligt. På riktigt är alltid hemskast.

10. Som stjärnor i natten – Jennifer Niven

Det är nästan grymt att ens ha med den här på listan, men alltså när den här tar slut är det inte bara Violet som är totally heartbroken, utan även jag. Fyfan, tror den här innehåller ett av mina värre litterära uppbrott, och den får därmed också avsluta min lista.

Shit, jag känner mig helt renad efter att ha skrivit den här listan?! Ibland är det nice att knipet i bröstet är någon annans och inte ens eget. Och jag inser att jag har droppat så mycket break up-hintar i det här inlägget, men jag kan meddela att Victor och jag are still going strong. No need to worry. Okänt också varför jag skrivit halva inlägget på engelska. Men sånt som händer ibland :)))))

Du kanske också gillar

12 kommentarer

  1. Jag har bara läst Kanske är det allt du behöver veta, och Harry Potter naturligtvis, så jag kan inte riktigt uttala mig om hjärtknipsdos, men romantiskt sötslisk ligger inte för mig heller :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då borde du ju läsa fler på den här listan! Hjärtknip är i mitt tycke mycket mer intressant än rosa kärleksfluff.

      Radera
  2. Ha, great minds och allt det där! "Expeditionen"!!!

    SvaraRadera
  3. Alltså ugh ... Bärnstenskikaren. Och blir så himla peppad på att köpa Expeditionen omedelbums pga ditt och Davids inlägg :S

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det! Köp den illustrerade utgåvan! Alltså om inte för den sorgligaste kärlekshistoria jag vet, så för den sjukt obehagliga faktan om nordpolen eller teorierna kring ett mysterium som förmodligen aldrig kommer bli uppklarat. Alltså den boken har verkligen allt.

      Radera
  4. Livet efter dig av Jojo Moyes gjorde att jag grät i flera minuter (gråter i princip ALDRIG till böcker annars)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, jag är ju en gråtare, men älskar gråtböcker! Får ganska läsa den då! :)

      Radera
  5. Även om din lista är ett intressant komplement till alla de andra listorna i samma ämne är det din överromantiska playlist som intresserar mig mest, ledtråd nr 2 ju ;) hoppas du har annie's song av john denver där, den behöver du !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, det är ju ingen annan än du som uppfattar det lilla spåret jag lägger (eller inte lägger) här!

      Radera
  6. Läste precis klart The Dwarves av Markus Heitz och där finns en massa stunder då man verkligen önskade att saker inte hände, bara för att mitt hjärta dog en smula då :/ Bra bok, men synd att allt spännande händer dom sista 200 sidorna...

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg