9 utanför min comfort zone

07:30


Idag är det tisdag, vilket betyder Top Ten Tuesday! Det betyder även 1. Nytt avsnitt av Better Call Saul (Victor kom hem superpepp igårkväll efter jobbmiddag och bara: "ÅÅÅÅÅÅH SKA VI KOLLA BETTER CALL SAUL!!!!!" och jag ba: "Kommer inget nytt avsnitt förrän imorgon..."). 2. Att vi bara måste överleva TVÅ dagar till innan summan på bankkontot helt mirakulöst ökar på med några tusenlappar. M-m.

Temat för den här veckans Top Ten Tuesday är böcker jag nyligen gillat som varit utanför min comfort zone. Kul! Sådana händer det ju ibland att en springer på, även om jag är världsasämst på att ens ta mig utanför min comfort zone. Ser för det mesta inte poängen med det. Eller jo, det gör jag ju, för det händer ju ibland att jag hittar böcker som är helt jävla UH-mazing (typ Egenmäktigt förfarande och Det mest förbjudna som båda var på min bästa-lista 2014). Men det är ju liksom svårare att sålla. En gång försökte jag till och med läsa Karolina Ramqvists Alltings början, men det gick ju åt helvete. NÅJA, den här listan skulle icke handla om böcker jag läste 2014 och icke om böcker som är utanför min comfort zone som jag ändå inte gillade, så det tycker att vi lämnar det alltför bakomflutna före oss (efter det här skrev jag resten av inlägget med Disney-klipp på i en annan flik).

Det jag tänker närmast på är de icke-skönlitterära böcker som jag faktiskt läst det senaste halvåret. Både Nu äter vi som jag läste nu i januari och Äta djur.

Över lag tror jag att sommarmånaderna är sådana månader då jag är sugen på något helt annat än det jag brukar vilja läsa. I juli förra året läste jag till exempel både Sommarboken (som jag var ganska skeptiskt till i förväg, men attackföll för), Undret och tidigare nämnda Äta djur.

Jag skrev en hel punkt om Neil Gaiman (läste både The Sleeper and the Spindle, Stardust och fyra volymer Sandman förra året och gillade alla!), men sen kom jag på att det kanske liksom inte riktigt egentligen kan sägas vara utanför min comfort zone? Genremässigt har ju Gaiman tilltalat mig tidigare – problemet är att jag aldrig har klickat med hans skrivsätt (förlåt, översättarnas sätt att översätta Gaiman på). Fast kanske kan min envishet att fortsätta läsa en författare som jag "vet" att jag inte gillar ses som att jag letar mig utanför comfort zone? *tycker* Vill i alla fall läsa mer Gaiman i år!

Tja, sen vet jag inte mer. Det skulle väl kanske vara Gatukatten Bob? Det är ju kanske inte riktigt vad jag normalt brukar läsa. Och kanske The Girl with All the Gifts. Läser ju normalt inte postap för vuxna pga har ofta en tendens att vara URTRIST. Om en måste börja gilla vuxenlitteratur när en blir stor ska jag aldrig bli stor!!!!

Du kanske också gillar

0 kommentarer

Instagram

Populära inlägg