Utvärdering av HBO

07:30


Jag och Netflix har en ganska stark kärleksrelation. Efter två och ett halvt år are we still going strong, och jag kan inte se att jag skulle säga upp mitt abonnemang än på ett tag. Tack vare den stora omsättningen på serier och filmer hinner jag aldrig tröttna. Det enda jag skulle kunna klaga på är att det inte går att se ALLA serier/filmer i bokstavsordning (inte för att jag speciellt många gånger hade velat ha den funktionen) och att filmutbudet kanske inte är det bästa. Men ärligt talat rör det mig inte speciellt mycket, eftersom jag inte överdrivet ofta tittar på film.

MEN i ett svagt ögonblick i tisdags bestämde jag mig för att casha in den där första gratis-månaden av HBO. Jag gjorde det gråtande efter att ha sett klart sista avsnittet av Carrie Diaries (ja, jag var lite emotionell i tisdags – the curse of anxiety) och tänkte att jag skulle gå vidare till Sex and the City. Nu fastnade jag aldrig riktigt för SatC (men har bara gett det två avsnitt hittills) utan började istället titta på Penny Dreadful (som ska få ett eget inlägg. Ish). MEN (igen) jag har verkligen seriösa problem med HBO's Playstation-app.

Disclaimer: Jag tittar alltså i vårt PS3, inte i datorn. Kan vara annorlunda i datorn, men har svårt att se att basfunktionerna skulle vara annorlunda. Jag har fyra stora problem:

1. När jag tittat klart på ett avsnitt kan jag inte bara kryssa mig till nästa, utan måste cirkla mig ut, välja avsnitt med pilarna och sedan kryssa mig in på nästa. Det vill säga: Om jag sitter och stickar måste jag lägga undan min stickning för att byta avsnitt. HUR VÄRDELÖST?????

2. Det är betydligt svårare att upptäcka nya serier. Det finns inga rekommendationer baserat på en sett (det går inte heller att rate:a ett avsnitt, så det har ju ingen aning om jag faktiskt gillar det jag sett eller inte)¸ inga "om du gillar det här kanske du gillar x"/"andra som gillat det här har också sett x" eller en samling med alla serier inom skräck till exempel. De ställen du kan bläddra bland serier är alltså: a) Rekommenderat. b) Populärt. c) Nyast. d) Bokstavsordning. (inte nödvändigtvis i den ordningen) Det finns som sagt heller inget rating-system. Det innebär med andra ord att jag måste söka mig någon annanstans för att veta om det jag är intresserad av är värt att se/om det faktiskt skulle finnas en chans att jag gillar det.

3. De avsnitt jag sett markeras inte som sedda. Visst, jag kan kolla på "senast sedda", men säg att jag tittat på tio avsnitt av en annan serie mellan... Då måste jag alltså bläddra förbi dessa tio avsnitt. Alternativt måste jag själv hålla koll på vilket avsnitt jag är på. Jag vet ju inte ens vilket avsnitt jag är på efter att ha tittat på det i fem minuter – hur ska jag kunna hålla koll till nästa dag, eller till och med nästa vecka?!

4. I min lista kan jag bara lägga till enskilda avsnitt, vilket betyder att om jag vill komma till samlingssidan för en serie måste jag antingen söka eller gå in via alfabetsordningen.

I övrigt är appen också helt otroligt långsam och svårmanövrerad, och jag upplever att jag får lagg mycket oftare än med Netflix – samtidigt som bilden inte håller lika hög kvalitet.

Visst är utbudet kanske roligare en Netflix, men bara den värdelösa appen (som för övrigt – efter en snabbtitt – verkar fungera som sidan i datorn, bara ser annorlunda ut) gör att mitt HBO-abonnemang knappast kommer bli långvarigt. Det känns värdelöst för mig att betala 89 spänn i månaden när det i alla fall inte är enklare/bättre kvalitet/mindre lagg/snabbare än att streama på andra ställen. Är tveksam till om jag ens kommer utnyttja hela gratismånaden mer än till att se klart på Penny Dreadful. I användarvänlighet ligger Netflix hästlängder före. Nä, står fet diss till HBO.

Och viktig notis: Bilden är alltså från HBO i datorn och inte PS3. Appen i PS3 är varken lika snygg eller tydlig.

Du kanske också gillar

4 kommentarer

  1. Jag har oxå netflix, men vet inte hur man betygsätter det man ser... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. En trycker på de små stjärnorna! Tror jag... Sämsta förklaringen, haha.

      Radera
  2. Appen i vår smarttv är väl sådär. Tyvärr så övervinner utbudet ändå så cashar upp varje jävla månad för att kunna se bra serier i en jävla app. Och det ska vara 2016!?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm, hade kanske tänkt annorlunda om jag hade haft smart-tv och inte genom PS, då hade det ju liksom gått mycket snabbare än att koppla in datorn. Med alla inloggningar och shitz känns det ju som att det i alla fall tar lika lång tid som att koppla in datorn i tvn...

      Radera

Instagram

Populära inlägg