Hoppas

11:00

Titel: Hoppas
Författare: Åsa Anderberg Strollo
Antal Sidor: 272
Bokförlag: Gilla Böcker
Köp den här: Adlibris | Bokus | Bokia

Eftersom det ändå inte finns någon hemma som bryr sig, sticker Jonna till Stockholm. Hon åker iväg med det som är kvar av studiebidraget och ska skaffa ett jobb och boende. Alltså går dock inte som Jonna tänkt sig. Det är svårt att hitta butiker som tar emot 16-åringar ett par dagar innan jul, och istället blir Jonna hemlös.

I början känns språket "undervisningsaktigt". Som att: "Gör inte såhär och såhär för då går det illa". Som att det är MENINGEN att jag ska lära mig något utav boken, och att det är dess enda syfte. Tack och lov blir det mycket bättre efter ett tag. Senare är det inte alls lika stelt och stolpigt som i början.

Berättelsen om Jonna som försöker få en dräglig tillvaro i det vinterkalla Stockholm är rörande. Hon träffar flera olika personer som hjälper henne, bland annat Alex, Elina och Helena. Hon träffar också flera människor som bara vill henne illa.

Boken handlar om att hålla ihop och hjälpa varandra när man har jobbigt. Den handlar om att klara sig på egen hand, när ingen bryr sig, och ingen riktig hjälp går att få. Stundvis är den väldigt fin, men lika ofta faller den platt. Över lag känner jag nog att Jonna är alldeles för barnslig för sin ålder. Hon känns snarare som 14 än som 16. Det irriterar mig ibland. Ofta.

Ja, jag är lite kluven till den här boken. Kanske mest för att den är så himla ojämn. Ibland är det så himla BRA, och ibland känns det konstlat och inte-på-riktigt. Betyget borde ligga precis i mitten, 2,5, men eftersom jag inte har några halva poäng så tänker jag avrunda uppåt.




Om du är lite äldre: Hemlös - med egna ord

Du kanske också gillar

0 kommentarer

Instagram

Populära inlägg