Hungerspelen

15:13

Titel: Hungerspelen
Författare: Suzanne Collins
Antal Sidor: 304
Bokförlag: Månpocket
Köp den här: Adlibris | Bokus | Bokia

Panem består av 12 olika distrikt. Distrikten är rangordnade, och 1 är det som är finast och rikast, medan 12 är landets fattigaste distrikt. Katniss bor i distrikt 12 med sin mamma och sin syster Prim.
Varje år ordnas Hungerspelen, en tävling där två stycken - en kille och en tjej - från varje distrikt måste delta. Alla ungdomar mellan 12 och 18 har en lott. När man lottat fram de 24 deltagarna släpps de in på en arena. Bara en kan överleva, och allt är direktsänt i tv.
"Det måste vara ett misstag. Det här kan inte hända. Prims lott var en bland många tusen! Risken att hon skulle bli vald var så minimal att jag inte ens hade brytt mig om att oroa mig för henne. Hade jag inte gjort att jag kunde? Tagit alla tesseras som gick och vägrat låta henne göra detsamma? En lott. En lott bland alla tusen. Oddsen hade verkligen varit gynnsamma för henne. Men vad hjälpte det? /.../
'Prim!' Det kvävda skriket sliter sig upp ur min strupe och mina muskler börjar fungera igen. 'Prim!' Jag behöver inte tränga mig fram genom folkmassa. De andra ungarna stiger genast åt sidan så att jag kan gå rakt fram till scenen. Jag når fram till henne i samma ögonblick som hon är på väg att äntra trappan. Med en svepande rörelse föser jag henne bakom mig.
'Jag anmäler mig som frivillig!' flåsar jag. 'Jag anmäler mig till slåttern!' "
Miljön är en slags framtidsmiljö. De finare distrikten är högteknologiska, medan man i t ex distrikt 12 lever i princip helt utan elektricitet.

Tja, var ska jag börja? Den här boken är så bra att jag har svårt att ha några ord alls för den. När jag började läsa den sa flera till mig "Åh, du kommer inte bli besviken". Och nej, jag är inte ett dugg besviken. Det enda jag är besviken på är att boken tog slut, och att jag inte har de andra två hemma. Otroligt jobbigt. Nu efteråt klarar jag inte ens av att läsa någon annan bok, för jag VILL INTE läsa någon annan bok, för att den här är så BRA.

Jag har suttit och spänt mig hela boken igen, vilket har gett upphov till en del träningsvärk och muskelspänningar. Igår kunde jag knappt sluta läsa alls. Enda gången jag tog en paus var när jag blev hungrig och var tvungen att laga mat. Annars har jag läst och läst och läst.

I början tyckte jag att den var lite seg, och tänkte flera gånger att jag skulle lägga av. Nu är jag så himla glad att jag inte gjorde det. Det här är den bästa boken jag läst sen Harry Potter. Ingen tvekan. Jag kan inte ens minnas senast jag läste en bok som jag blev såhär fängslad av. Om jag hade haft fler poäng än fem hade den fått det.

Ja. Jag vet inte riktigt vad jag mer ska säga. Den är så bra att jag inte ens kan uttrycka mig ordentligt. Så nu sätter jag betyg så får det vara klart sen.





Läs också: 1984

Du kanske också gillar

3 kommentarer

  1. Jag älskar hur alla är så kära i de böckerna =)

    Jag är så stöööört sugen på att se biofilmen i mars nästa år!

    SvaraRadera
  2. Jag ser också fram emot filmen sjukt mycket! Och att läsa de andra böckerna så klart!

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg