Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag

12:09

Titel: Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag
Författare: Sara Ohlsson
Antal Sidor: 304
Bokförlag: Gilla Böcker
Köp den här: Adlibris | Bokus | Bokia

Olivia har blivit dumpad av John, och förstår inte hur hon ska kunna leva utan honom. Tillsammans med bästa kompisen Emma gör de upp planer över hur hon ska kunna få honom tillbaka. Plan A: Visa att hon är världens bästa flickvän och att John var dum som dumpade henne. När inte det fungerar får de ta till Plan B: Att göra John svartsjuk. Men Olivia tar det ett steg längre. Först hånglar hon med Danijel, och sen med Kalle.

Boken handlar om att låta bli att lyssna på rykten och göra som kroppen vill. Den ifrågasätter den "slampstämpel" som unga tjejer ofta får när de hånglar eller har sex med flera olika killar.
"Jag är tyvärr död..." är både varm och sorgsen, men framför allt är den fruktansvärt rolig. Ohlsson blandar kul med allvar, och hon gör det himla bra.

Språket är lätt och flyter på bra. Jag tycker att det påminner mycket om Jenny Jägerfelds språk, men innehåller inte samma klockrena formuleringar som hennes böcker gör.

Över lag måste jag säga att det är en väldigt bra bok!

Du kanske också gillar

0 kommentarer

Instagram

Populära inlägg