Kaosutmaningstips 2

06:57

Här kommer andra delen av mina tips och planer inför Kaosutmaningen. Första delen kan ni hitta här - vilken alltså innehåller punkterna 1-12. Här kommer punkt 13-24. Nästa vecka får ni en lista på 25-35, det vill säga de som är kvar!

13. Läs en bok vars titel består av endast ett adjektiv.
Den här kan kännas klurig till en början, men det finns ju faktiskt massor att välja på! Snygg av Joyce Carol Oates var den bok jag hade i åtanke när jag skrev listan, men Sarah Rees Brennans Outtalat fungerar ju faktiskt också. Om en använde Jessica Spotswoods Farlig förmåga till att pricka av telefon-punkten är det ju prima att fortsätta med Stjärnmärkt för att pricka av denna. För egen del skulle det här kunna bli tillfället då jag läser ut antingen Stephen Kings Eldfödd eller Christopher Galts Biblical.

14. Läs en bok där nycklar spelar en stor roll. 
Eftersom jag precis hade läst de sista tre delarna av Locke & Key när jag skrev det här är det dessa som jag hade i åtanke. Men jag tycker nog att just den här punkten är rätt tänjbar. Det ligger på ens eget samvete lite hur mycket en vill eller inte vill tänja på punkten och se det som en metafor.

15. Läs en bok om någon som pratar med djur. 
Jag måste erkänna att på den här punkten har jag ingen aning. Eller jo, Harry Potter kan ju prata med ormar, så vilket bok som helst där han (eller någon annan) gör det borde ju fungera. Mördarens apa borde ju också fungera, eftersom andra pratar med Sally.

16. Läs en bok vars omslag är till största del grått.
Argh, varför väljer jag så svåra punkter? Men EGENTLIGEN borde ju vilken bok som helst med foto i gråskala räknas - right? Det är ju till största del grått - bara grått i olika nyanser. Det var det ingen som sa något om, eller hur? I så fall kommer jag nog använda Asylum av Madeleine Roux till den här punkten (eftersom jag läser den just nu). Annars har vi ju till exempel Shadow and bone av Leigh Bardugo. Har inte läst dock, men är sugen på!

17. Läs en bok vars omslagsbild består av ett mönster.
Vill ha dig så illa av Gunnar Ardelius för den som gillar ungdomsböcker. Grejen med verb av Sara Lövestam om en vill ha något snabbt och roligt. Candide, återberättad av Oscar K är fullständigt HILARIOUS och alla borde läsa den.

18. Läs en bok vars filmatisering du såg innan du visste att det fanns en bok.
Den här måste ju ändå vara individuell, eftersom jag inte kan veta vad alla sett och inte sett och sånt. För min del är till exempel Shutter Island/Patient 67 en sån bok. Jag själv kanske skulle ta och passa på att läsa Ring av Koji Suzuki (eftersom jag kanske råkade beställa hem den just).

19. Läs en bok med ett pronomen i titeln.
Kanske är det allt du behöver veta av E. Lockhart, Det handlar om dig av Sandra Beijer, Jag, En av David Levithan eller Min mormor hälsar och säger förlåt av Fredrik Backman är himla bra alternativ allihopa!

20. Läs en bok som till viss del (eller helt) utspelar sig på internet.
Det enda bra alternativ jag har här är Jay Ashers och Carolyn Macklers Personer du kanske känner. Jag tycker att den är helt klart godkänd! Den bok som jag EGENTLIGEN hade i åtanke minns jag dessvärre inte titeln på...

21. Läs en bok med idrottsanknytning.
Det här blir också en svår punkt för mig, med tanke på mitt extrema ointresse för idrott... Men Det finns så många toppar man blir aldrig aldrig nöjd av Anna Ehn är bra - handlar om löpning. Eller Dansar Elias? Nej! av Katarina Kieri, där Elias börjar med kampsport (om jag inte minns fel).

22. Läs en bok om att resa.
Det här är en återanvänd punkt från förra året. Då prickade jag av den med John Greens Pappersstäder. Det här året har jag använt Som om jag vore fantastisk av Sofia Nordin.

23. Läs en bok inom en genre du vanligtvis inte läser.
Det här är ju också högst individuellt. Eftersom jag är en väldigt smal läsare kommer det bli svårt för mig, men jag gissar på att det skulle bli någon form av antingen deckare eller realistisk vuxenlitteratur... Kanske skulle våga ge mig på Alex Marwood en gång till, eftersom jag gillade Onda flickor ändå.

24. Läs en svensk ungdomsbok.
H-e-r-r-e-g-u-d skulle kunna tipsa i evigheter här. Allt jag säger är sant, Lisa Bjärbo. Onanisterna, Patrik Lundberg. Fjärde riket, Maria Nygren. Om jag ska begränsa mig till tre.

Resterande punkter får ni tips på nästa vecka! Som sagt, tipsa gärna i kommentarsfältet också!

Du kanske också gillar

1 kommentarer

  1. Vilka bra tips. Sparar alla delar :-) Har svarat på taggen nu!

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg