Throwback Thursday: ?

08:03

Okej den här veckans Throwback Thursday är jag lite osäker på vad det var, men det är inte så mycket boken som själva omständigheterna runtomkring som var viktiga. När jag gick i kanske femman eller så hängde jag och min bästis jämt på biblioteket. Vi läste Guldkompassen (men jag gav upp efter några sidor i Den vassa eggen) och hästböcker. Fantasy och hästar var grejen. Vid ett tillfälle vågade jag låna en bok från VUXENAVDELNINGEN, och det här var SÅ STORT för jag hade aldrig lånat något från vuxenavdelningen tidigare. Det kändes som att jag gjorde något förbjudet - var på ett ställe jag inte fick vara. Det kändes som att det lika gärna kunde vara PORR. Så farligt.

Boken var någon sorts high fantasy med möss och råttor som slogs. Jag minns knappt något alls av själva boken, men ska försöka beskriva så mycket jag minns. Jag vill minnas att det var en mus som var huvudperson (alternativt var de råttor och de elaka var några andra större djur. Eller så var alla råttor), och att de skulle storma någon borg. Och det är allt jag minns.

Jag har tittat lite på om det kanske kan vara Brian Jacques Redwall-serie, men jag blir osäker. Jag vill nämligen minnas att råttorna på omslaget var mycket argare och är helt säker på att den stod på vuxenavdelningen (INTE barn och ungdom). Visserligen känns namnen Mattimeo och Martin väääääldigt bekanta. Och det är både möss och råttor i. Jag minns böckerna som rätt tjocka, och det verkar ju dessa vara. Författarens namn känns också bekant. Ju mer jag läser OM dem känns det som rätt böcker, men som sagt - mitt minne av omslagen och det faktum att de stod på vuxenavdelningen gör mig osäker. Omslagen jag hittat på internet känns inte ALLS bekanta. Inte ens färgschemat stämmer med den bild jag har i huvudet. I och för sig KAN det ju också vara så att mitt minne spelar mig ett spratt, och att vi var en sväng och bara kollade läget på den Stora Farliga Vuxenavdelningen samma gång som vi lånade just den boken. Nåja.

På initiativ av.

Du kanske också gillar

0 kommentarer

Instagram

Populära inlägg