Top Ten Things I Like/Dislike When It Comes To Romances In Books

07:04

Temat för veckans Top Ten Tuesday är alltså antingen saker en gillar eller ogillar angående romantik i böcker. Jag måste faktiskt erkänna att jag blir löjligt påverkad av romantiska scener och sällan i stunden tycker att något är dåligt eller cheesy (wah, mobba mig inte nu). Sen senare, när jag börjar få lite distans och perspektiv kan jag ändå lite lättare avfärda böcker. Ett exempel är Tahereh Mafis Juliette Chronicles som jag älskade när jag läste. Nu... well, not so much. Herregud, tycker det är pinsamt bara jag tänker på det.

Nåja, jag tänker därför istället fokusera på saker jag gillar lite extra. För det finns faktiskt saker som jag tilltalas extra mycket av - även om det blir en extreeeemt kort lista den här gången.

  1. Icke-definierad sexualitetJag tror faktiskt att Engelsfors-trilogin är den första och fortfarande enda berättelse som jag sett det här fenomenet i. Alltså, det jag menar är detta: Exempel på hur det är i andra böcker: En tjej har gillat killar i hela sitt liv och blir kär i en tjej. Helt plötsligt definieras hon som homosexuell eller (vääääääääldigt sällan) som bisexuell. Huxflux. Hur det fungerar i Engelsfors-trilogin: Linnéa och Vanessa blir kära i PERSONER - inte kön. Det är så fint och skönt att få ha dessa två karaktärer, tycker jag.
  2. Att inte falla i genusfällan
    Den här skulle faktiskt kunna få några underpunkter, så blir det ändå lite mer likt en lista det här:
    1. Tjejer som tar initiativ
      Tjejer som tar initiativ till dejter, till förhållanden, till sex, tja, whatever. Ni fattar vad jag menar.
    2. Att inte fastna i normativa könsroller
      Jag har faktiskt ett speciellt exempel som jag tänker på här! När Lennie kommer med blommor till Joe i Himlen börjar här. Men alltså, när det inte är självklart vem som är omhändertagande, och vem som är försörjande osv. Det här gillar jag ju och är i allmänhet för (hur skulle jag inte kunna vara det som feminist, liksom), så är väl inte direkt någon överraskning att jag gillar när 
    3. Att inte fastna i idén om normativt penetrationssex
      Åh, gud, bara ordet är så himla awkward, men det här tycker jag är viktigt! Jag tänker att det är ett viktigt led i att göra homosex mer accepterat är att se sex som mer än bara själva penetrationsmomentet. Vilket görs väldigt fint i Som om jag vore fantastisk, till exempel.
    4. Killar som är beroende
      Alltså, den här rubriken säger ju faktiskt allt. Men det är ju faktiskt (minst) två i ett förhållande, och förhoppningsvis gillar alla parter varandra lika mycket. Därför borde alla parter också sakna och vilja vara med varandra och behöva varandra lika mycket, oavsett kön. Faktiskt.
  3. Värme
    Alltså det här är kanske så fånigt att jag inte ens vågar skriva det. Kanske. Men varma personer. Herregud. Bara att beskriva en varm person gör mitt huvud dimmigt. Ni fattar varför jag aldrig kommer vara team Edward? Eller varför jag aldrig kommer ligga med en vampyr? Och dessutom personer som är mer varma än genomsnittet. Typ Jacob (även om jag aldrig kommer gilla Twilight så var Jacob ändå alltid min favorit). Typ Akiva i Mörk ängel.
Och jag har faktiskt EN sak på listan över saker jag inte gillar!
  1. För detaljerade sexscener
    Alltså, herregud, om jag läser en helt vanlig bok vill jag inte ha för detaljerade sexscener. Jag har novellsamlingen Het stående i bokhyllan, om jag hade velat ha något sånt hade jag plockat fram den. Det värsta är när det dyker upp helt utan förvarning. När jag läste Själlös var det lite jobbigt i början, men efter ett tag vande jag ju mig ändå och visste att det skulle komma. Men i typ Som om jag vore fantastisk var jag inte alls beredd på det. Är medveten om att jag låter som 82 och inte 22 nu (min 81-åriga farmor sa faktiskt till mig i söndags att hon hade stängt igen en bok och aldrig öppnat den mer för att hon råkat se ordet "knulla" på första sidan. Måste ha ärvt det av henne), men vadfan, då får jag väl göra det då.

Du kanske också gillar

4 kommentarer

  1. Vilken bra lista! Jag kan inte hålla med dig mer på 1 och 2, det är som om du skrivit precis vad jag tänker (fast med koncist och rakt på sak ;) ). Mer relationsvariation till folket!

    SvaraRadera
  2. Åh vad jag håller med om Engelsfors-trilogin. Så himla uppfriskande att se ett samkönat förhållande utan att det problematiseras. Det bara är, med precis samma funderingar och tankar som vilket förhållande som helst istället för att fokusera på könet.

    SvaraRadera
  3. Ligger inte "Jag, En" av Levithan bra till för punkt ett på din lista?

    SvaraRadera
  4. Bra lista! Det där med genusfällan är nog det som irriterar mig mest när författarna inte kan ta sig ur den.

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg