Ten Book Related Problems I Have

06:45

Så var det tisdag igen och Top Ten Tuesday. Veckans lista är bokrelaterade problem. Jag har haft lite problem med att få ihop en ordentlig, engagerad lista de senaste veckorna, men det här ska väl gå att göra något av!

  1. Personalrabatt
    Det här är ca det bästa och sämsta som har hänt mig. För er som brutalt har missat bland det största som hänt i mitt liv de senaste månaderna: Jag började i december jobb på Science fiction-bokhandeln och fick vara kvar på inringningslista även efter jul.

  2. När vi ändå är inne på det här med mitt jobb
    Mitt jobb är ett problem (fast det är typ mitt bästa problem ever). Hittar nya böcker jag vill läsa var tionde minut, plus så himla grymt att kunna prata om böcker och att folk är nördiga och... alltså ja. Nej.

  3. Jag är en spillare
    Okej, jag erkänner härmed att jag typ inte kan hålla i ett glas eller en mugg utan att spilla, och att jag nästan aldrig brukade ha vit tröjor på mig för att... tja, vita tröjor är inte vita på mig så länge ("brukade" för att jag under hösten kommit på att det kanske ändå är rätt fint och att det faktiskt går att ehum... ha förkläde på sig när en äter). Hur det här är bokrelaterat: I förra veckan välte jag ut ett glas cola på min The Sea of Monsters (det blev sjö på utsidan och insidan, höhö!). Och det är inte helt ovanligt att hitta kaffefläckar i min böcker (en gång spillde jag kaffe i en biblioteksbok. Två gånger. Samma kaffemugg. Men det är okej, jag har redan någon som har skällt på mig, så ni måste inte skälla igen. Snälla?).

  4. För mycket böcker...
    Okej, vem har INTE det här problemet?! Jag tror inte ens jag behöver förklara, ni lär ju förstå ändå.

  5. ...som jag inte vill läsa...
    Häromdagen stod jag framför min pocketbokhylla med olästa böcker och insåg att jag inte ens tittat på den på flera veckor (månader? Sen jag ställde in pocketarna jag köpte på bokmässan tror jag. Och jag ställde aldrig ens in dem ordentligt). Jag skulle faktiskt kunna tömma hela den där hyllan i en pappkasse, köra till second hand och aldrig sakna en endaste en. Japp.

  6. ...meeeeeeen separationsångest
    Jag har seriösa problem med att göra mig av med saker som en gång betytt mycket för mig. Eller böcker som jag en gång väldigt gärna ville läsa. Trots att jag inte ens är det minsta sugen längre kan jag inte göra mig av med dem för en gång VILLE JAG JU FAKTISKT LÄSA. Lite hoarder-tendenser, ja...

  7. Att jag blivit kräsen
    Okej, det här är också en sån där punkt som är både bra och dålig. En gång i tiden var jag en allätare när det gällde litteratur. Nuförtiden är jag rätt kinkig med vad jag läser. Vuxenböcker GÅR om den är fantasy eller science fiction (kanske i värsta fall skräck) - men helst inte. Och det är sällan jag sträcker mig efter böcker helt utan övernaturliga inslag. Förr läste jag typ alltalltallt och var underhållen av det mesta. Det som i och för sig är bättre nu är att jag gillar det jag gillar MER trots att jag ratar mer. Bättre läsupplevelser, men snävare smak. Så jag gillar det här lite också. Jag läser ju nästannästan bara sånt jag gillar nu.

  8. Spotify
    Ibland fastnar jag i att göra spellistor så länge att hela min buss-/tågresa gått utan att jag hunnit läsa ett enda ord. Och ibland fastnar jag i att bara lyssna på musik också (eftersom musik ändå ligger på delad förstaplats med böcker när det gäller favoritkulturform att konsumera). De spellistor jag varvar just nu är Another Sunny Day (dvs solig musik, eftersom det var så soligt och fint häromdagen. Blandat lite 60tals-pop och glad indie), Heaven's Pregnant Teens (skränig indie blandat med Nirvana och lite punk) och The Pretender (bc Foo Fighters = ♥).

  9. Jag är väldigt lättstörd
    Vilket är den största anledningen till varför jag alltid lyssnar på musik samtidigt som jag läser böcker på tåget (plus att det är nice att göra både och samtidigt). Det är ju fucking helt himla omöjligt att koncentrera sig på att läsa om folk pratar eller snörvlar eller ens rör sig i ens ögonvrå. Argh. Vill ha en vagn där alla måste vara knäpptysta och sitta helt blickstilla medan de läser sina böcker (de får bläddra).

  10. Prestationsångest
    Välkommen till den seriösaste punkten på den här listan. Jag har rätt mycket problem med prestationsångest när det gäller typ ALLT, och läsning är inget undantag. Ändå skulle jag säga att det inte har fått äta upp läsningen än (som det gjorde med till exempel musik ett tag. Efter att jag slutade gymnasiet dröjde det två år innan jag kunde njuta av att spela igen), och det kommer aldrig få göra det heller.

Du kanske också gillar

6 kommentarer

  1. Dun punkt 9 kan jag skriva under på :)

    SvaraRadera
  2. Under punkt två passar även jag in. Jobbar man på bibliotek är det också svårt att INTE låna med sig massa böcker hem. Det bästa är när gallrade böcker kommer ut till försäljning ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag förstår verkligen det! I somras hängde jag mycket på bibliotek och pluggade och alltså... jag hade ju nya böcker med mig hem VARJE DAG. Inte bra.

      Radera
  3. Den där separationsångesten är ett av mina största problem!

    SvaraRadera
  4. kan eventuellt möjligtvis kanske känna igen mig lite i punkt 3...

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg