Allt jag älskar med fysiska böcker eller varför e-böcker aldrig kommer ta över mitt liv

13:20

  1. Det där knaket när en öppnar en helt ny bok. 
  2. Att dra med handen över en repfri pärm. 
  3. När en bläddrar i en ny bok och sidorna liksom sitter ihop lite. 
  4. Känslan mot tummen när en tar en lunta med sidor och liksom bläddrar dem fort.
  5. Lukten.
  6. Ryggarna på pocketböcker - hur hörnen liksom är skarpa. Eller ibland lite runda. Jag älskar både och.
  7. Att dra med fingrarna över bokryggarna i bokhyllan.
  8. Att fingra lite extra på den där bästaste boken av dem alla och liksom känna i hela fingrarna hur bra den är.
  9. Matta omslag - hur handen glider lätt över.
  10. När jag inte bara kan läsa titeln på framsidan, utan även ta på den - pränta in varje bokstav i fingertopparna.
  11. Att plocka ut en bok ur hyllan och bara hålla i den lite grann. Känna tyngden av en bra berättelse i handen.
  12. Hur de i bokhyllan bildar en helt perfekt vägg av tusen liv som har levts eller finns kvar att leva.
  13. Kompaktheten hos inbundna böcker.
  14. Det luftiga hos pocketböcker.
  15. Helt släta, vita sidor som inte känns sträva mot huden.
  16. När en blir torr om fingrarna efter att ha bläddrat många sidor.
__________________________________________________________________________________

Du kanske också gillar

7 kommentarer

  1. Nummer 12 är ju bäst. :)
    Har aldrig läst en e-bok, men läst några mangaserier på datorn. Men även om jag kanske skulle börja läsa e-böcker och tycka att det var smidigt, skulle jag aldrig sluta läsa vanliga böcker. Jag vill se böckerna i bokhyllan, och känna boken i handen när jag läser.

    SvaraRadera
  2. Åh jag håller fullständigt med! :)

    SvaraRadera
  3. Jag kan inte annat än att bara hålla med om varje punkt!

    SvaraRadera
  4. Jag håller helt med dig, förutom punkt 5. Är jag som bokälskare ensam i världen om att inte tycka om lukten av böcker?!

    SvaraRadera
  5. Härligt inlägg, jag håller med om varje punkt. :)

    SvaraRadera
  6. Plus att det inte är skönt att sitta med nacken böjd över en skärm och zooma in på varenda mening. Jag läser för att ta en paus från skärmen

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg