Vad läser jag i höst?

08:04

Hallå! Jag är tillbaka! Sommarkurserna är avslutade och allt sådant, och jobbet är även det avklarat. Nu en veckas semester innan jag måste börja planera lite inför höstens studier (dvs leta böcker och sådant).

Förra måndagen meddelade jag vad jag gör i höst (även om jag var tvungen att tacka nej till kursen i folklore. För mycket krockar med engelskan). Idag är det dags att ta en titt på vad jag vill läsa i höst. Häng med!

Vi kör helt enkelt månad för månad och börjar med augusti (som visserligen snart är till ända, men det ignorerar vi).


Augusti



Rabén & Sjögren kommer ut med boken Otopia och givetvis måste jag läsa den.
Ordfront släpper Mera vego. Har följt arbetet med den här på Lisa Bjärbos instagram och är sjukt pepp!
Gilla böcker är ÄNTLIGEN back on track (välkomna tillbaka till livet!) och släpper i augusti två böcker jag vill läsa - Ramona och Rävsång. Pepp på dem!
BonnierCarlsen ger ut Född fenomenal som redan ligger här hemma och väntar.
Nu blev den inte med på bild, men B. Wahlström ger ut Eunomia också - den avslutande delen i Speglarnas hemlighet. Den kanske ni redan märkt att jag börjat läsa till och med!


September


Alltså svär lite över att alla vill ge ut böcker i september, men okejdå. Verkar för övrigt som att mitt september är all about återseenden (förutom Konsten att skapa en zombie).
Patrik Lundbergs Gul utanpå läste jag och gillade, så är väldigt nyfiken på hans nya bok Onanisterna. Den ges liksom den förra ut av Rabén & Sjögren.
Semic ger ut den sista delen i Beautiful Creatures-serien, och den måste jag såklart läsa klart nu.
Fri Tanke är ett nytt förlag för mig, men jag fastnade direkt när jag såg titeln på den på Konsten att skapa en zombie. Så den har jag redan beställt recex av och mottagit bekräftelse.
Tydligen lär det bli lite mer gråt i höst, eftersom Forum ger ut Kristian Gidlunds samlade texter. Boken heter Mot monsunens hjärta.
Ordfront får äran att ge ut min peppigaste bok den här hösten! Pepp pepp pepp! John Ajvide Lindqvist ger ut Himmelstrand som är hans första på typ... superlänge.
BonnierCarlsen ger ut Maria Nygrens Miriam om natten. Jag hoppas på att den är lika bra som Fjärde riket.


Oktober



Okej, vet inte vad jag ska säga om Endgame: Kallelsen förutom att det låter som en sån himla typisk Anna-bok. Samma med Uppstigandet. Endgame ges ut av BonnierCarlsen och Uppstigandet av Modernista.
Eftersom jag gillat det jag läst av Moa Eriksson Sandberg blev jag väldigt nyfiken när jag såg att hon skrivit bok tillsammans med Eva Susso. 8 saker du aldrig skulle våga ges ut av Gilla Böcker.
Det oändliga havet är den efterlängtade uppföljaren på Den femte vågen som jag totalhypade så himla mycket innan det blev recensionsdatum.


November



Jag är fullständigt livrädd inför att läsa Utan personligt ansvar, eftersom jag gillade Egenmäktigt förfarande så himla mycket. Men ändå måste jag ju läsa den. Funderar dock på att vänta på pocketen, eftersom jag har Egenmäktigt förfarande i pocket. Hursomhelst, Natur&kultur ger ut.
AlbertBonniers ger ut Konsten att skapa en tjej. Jag har inte varit jätteintresserad av Caitlin Moran tidigare, men fastnade faktiskt för det här omslaget. Eftersom Martens och trasiga strumpbyxor är bland det allra bästa att ha på sig.
Jag har aldrig tittat på Girls eller haft någon som helst kontakt med något som Lena Dunham gjort (har hon gjort fler saker förresten? Mvh tjejen med pinsamt dålig koll). Men jag känner rent instinktivt att jag skulle kunna gilla henne, och böcker är ju som bekant mitt favoritmedium. Plus dessutom: HUR SNYGGT OMSLAG?! Vill jättegärna läsa Not that kind of girl, som ges ut av Norstedts.

Ni som lyckats ta er ända hit: Något ni är sugna på?
__________________________________________________________________________________

Du kanske också gillar

1 kommentarer

Instagram

Populära inlägg