Top Ten Books I'm Not Sure I Want To Read

07:49


Okej, den här veckans tema är böcker en inte riktigt är säker på att en vill läsa. Alltså tycker temat är jättekonstigt. Innebär det att det är böcker jag kanske vill läsa litegrann, men känner ett visst motstånd inför, eller handlar det om böcker jag "borde" läsa som jag helt enkelt inte är så sugen på? Eller är det böcker som folk tycker att jag borde läsa, men som jag inte är superpepp på? Eller är det böcker som jag en gång var hemskt pepp på och sen helt tappade lusten inför? Nåja, jag blandar lite allt möjligt, med förklaringar under varje bok. Blir väldigt mixat gammalt och nytt den här veckan! Om någon vill övertyga mig om att någon av dessa böcker faktiskt skulle passa mig har ni hela kommentarsfältet till ert förfogande!
  1. Magikernas kung - Lev Grossman
    När den här kom ut beställde jag recex och tänkte att det klart jag måste läsa den, men alltså måste jag det? Jag gillade ju inte ens den första boken. Har tvångstankar om att jag måste avsluta alla serier, och så även den här.

  2. Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann - Jonas Jonasson
    Den här har min sambo tjatat på mig om sen den kom ut, men jag vet inte... jag är inte så intresserad. Känns inte som att det är min typ av bok. Läser hemskt sällan vuxenböcker som är roliga liksom.

  3. En man som heter Ove - Fredrik Backman
    Det här är väl samma som med den ovan. Alltså älskade, älskade, älskade ju Min mormor hälsar och säger förlåt, men kan ändå inte uppbåda ett uns nyfikenhet för den här boken. Har svårt att känna hur jag skulle kunna relatera till den.

  4. Utrensning - Sofi Oksanen
    Efter att jag hade läst Stalins kossor (på personlig rekommendation av Susanna Alakoski, true story) var jag övertygad om att Oksanen inte KUNDE skriva dåligt. Så några år senare köpte jag Baby Jane och Utrensning samtidigt, och tyckte att Baby Jane var så fruktansvärt platt. Därför har den här stått oläst och dammig i bokhyllan sen dess. Någon gång kanske. Kanske.

  5. Snabba cash - Jens Lapidus
    En gång i tiden var jag oerhört sugen på att läsa den här boken. Sen så var jag inte det längre, och jag vet inte riktigt varför. Så jag vet faktiskt inte om jag någonsin kommer läsa den här.

  6. Pythians anvisningar - Jerker Eriksson & Håkan Axlander-Sundqvist
    Trots att jag helt kommit över deckarperioden i mitt liv när jag läst Kråkflickan gillade jag den faktiskt, och kastade mig ivrigt över Hungerelden. Den här peppade jag som sjutton inför, men läste inte på en gång. Jag tror fortfarande att jag skulle gilla Kråkflickan om jag läste den idag - trots att det är en genre jag normalt inte är så förtjust i - men ändå tar jag mig inte över tröskeln att läsa den här. Kanske för att det gått så lång tid och jag glömt det mesta också, i och för sig. Hm.

  7. Precious - Sapphire
    Jag började läsa den här vid ett tillfälle, men så kom annat mellan. Sen tittade jag på filmen och gillade den inte alls. Så nu velar jag fortfarande om ifall jag vill läsa den här boken eller inte. Vad säger ni, vill jag det?

  8. 1Q84 - Haruki Murakami
    Okej, jag brukade älskar Murakami, men jag är faktiskt lite osäker på om jag skulle göra det nu. Jag har ändrat smak så himla mycket de senaste åren att jag är tveksam till om jag skulle uppskatta Murakamis genialitet nu (eller alltså jag gillade ju inte ens Norwegian Wood. Men Efter mörkrets inbrott och Kafka på stranden), och är lite rädd att förstöra de fina minnen jag har av det jag gillat. Men finns ju förstås bara ett sätt att ta reda på om jag fortfarande gillar honom....

  9. Stad av glas - Cassandra Clare
    Alltså jag gillade ju Stad av skuggor, men sen gillade jag Stad av aska lite mindre, vilket gjorde mig lite tveksam att fortsätta. Skräms lite av tjockleken på den här också. Men någon gång måste det ju bli av. Åtminstone så min lillasyster får någon att diskutera med någon gång.

  10. En god människa - Nick Hornby
    Nick Hornby är en sån här författare som jag liksom mellan varven glömmer bort att jag gillar. När jag återvände till honom i form av Juliet, naked för två år sedan insåg jag hur mycket jag gillade honom. Ändå tar det emot varje gång jag ska till att plocka upp någon av hans böcker. En del av mig vill skrika att det är skandal att jag ens har med en Hornby-bok på den här listan, att det klart att jag vill läsa den pga Nick Hornby = BÄST!(!!!!!!!) Men en annan del av mig säger: "jaha, men varför står den fortfarande oläst i bokhyllan då? Va? VA?" Men alltså, note to self: citat från recensionen av Juliet: "Varför jag innan jag läste den här hade glömt bort att Hornby är genialisk är en gåta."
Ni kanske har märkt att jag gillar att hitta samband i mina listor? Den här veckans samband: Nästan alla är vuxenböcker - endast ett undantag (Stad av glas). Även några stycken som är seriefortsättningar.

(Det slog mig även: Helvete vad mycket bättre jag blivit på att skriva recensioner. Alltså vad höll jag på med förr, och varför gjorde jag det? Haha)

__________________________________________________________________________________

Du kanske också gillar

5 kommentarer

  1. Du kan strunta i hundraåringen men du borde verkligen, vERKLIGEN läsa en man som heter Ove! Alltså på riktigt, läs Ove!
    Har för mig att stad av glas typ är den bästa i serien så du vet :)

    SvaraRadera
  2. Jag tyckte sämre om City of Ashes (Stad av aska), men bättre om den tredje boken så jag tycker du ska ge den en chans! :)

    SvaraRadera
  3. Stad av Glas är min favorit i serien, så jag tycker verkligen att du ska ge den en chans! Otroligt bra.

    SvaraRadera
  4. Jag gillar både Hornby och Jonasson så jag säger läs på båda de :)

    SvaraRadera
  5. Baby Jane ÄR mycket sämre än de andra! Jag skulle säga att Utrensning och Stalins kossor är ungefär jämnbra rent "litterärt", även om jag har en svaghet för böcker om ätstörningar o alltså gillade stalins kossor bäst.... Vi har läst alla tre i min bokcirkel, o alla höll med om att baby jane inte gick att jämföra med de andra två, så våga dig på utrensning!

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg