Recension: Mary, spöket och resan genom natten - Roddy Doyle

07:35

Den här antecknade jag titeln på i marginalen till mitt häfte med statistik från SBI under deras bokprovning, men glömde snart bort. Så stod jag där på Östersunds bibliotek och ville ha en snabbläst bok som räckte i två dagar. Jag förstod inte förrän efter ett tag att det var samma bok, men det var det visst. Och två dagar räckte den då inte (dock så mycket som fem timmar pga var tvungen att pausa mycket).

Nåja, boken handlar om Mary - en kvick och rolig tolvåring som känner sig som tonåring. Hon är sur för att hennes bästa vän Ava flyttat till en annan del av Dublin, och ledsen för att hennes mormor ligger på sjukhus och snart ska dö. När hon går hem från skolan - utan Ava, som hon alltid annars brukar ha sällskap med - träffar hon på en egendomlig kvinna. Kvinnan ser gammal, fast ung ut. Hon pratar som Marys mormor, och vet vad Mary heter.

Utifrån mötet med den egendomliga kvinnan utvecklas berättelsen - kvinnan råkar nämligen var Marys mormorsmor. Jag tycker att det är svårt att beskriva handlingen i den här boken, eftersom den yttre handlingen egentligen är ganska oviktig. Det som händer är att Mary plus mamma, mormor och mormorsmor ger sig iväg på en resa som gör att de alla går igenom någon sorts resa och till slut kan förlika sig med vad de står inför.

Jag är lite osäker på om jag hade gillat den här boken om det inte vore för huvudkaraktären Mary. Över lag är jag väldigt förtjust i rätt uppkäftiga och rappa karaktärer. Kanske för att jag är väldigt lite så själv (tror jag i varje fall. Beror nog rätt mycket på vem jag är med i och för sig). Utan Mary hade boken liksom varit rätt platt och tråkig tycker jag.

Något som jag gillade med den här boken var att dialogerna kändes så väldigt äkta. Ibland tycker jag dialoger kan kännas styltiga och verkligen som att det är hittepå (typ med Magnus Nordin. Klarar inte av hans dialoger), men här flyter de på ett nästan magiskt sätt. Samspelet mellan karaktärerna är så himla snyggt utarbetat. Här blandas sorg med humor, och resultatet blir enastående bra.

« Mary, spöket och resan genom natten | Roddy Doyle | 187 s. | Alfabeta | 2013 | Goodreads »
__________________________________________________________________________________