Iiiiiiiihp!

20:22

Just när den här hösten såg ut att bli transportsträcka fram till jag får läsa littvet igen fick jag ett mejl:


Och sen satt jag och gjorde odefinierbara ljud i prick 7 minuter och alltså lyckan är total. Glömde bort att andas där ett tag också. Insåg nog inte riktigt hur viktigt det här var för mig, men jag kommer alltså få läsa lite littvet i höst. Är så sinnessjukt jäkla svinlycklig att jag knappt vet var jag ska göra av mig själv. Jag + littvet = kärlek. Förtydligande: Det är alltså på Stockholms Universitet jag ska läsa den.

För övrigt är ju jag personen som det går att få att studsa upp och ner på stolen av upphetsning över en litteraturlista. Känn på den här (urval):

  • Lewis Carroll, Alice in Wonderland (1865), s 1-50
  • C. S. Lewis, The Lion, the Witch and the Wardrobe (1950), s 1-75
  • George R. R. Martin, A Game of Thrones (1996), s 1-200
  • J.R.R. Tolkien, The Hobbit (1966, (1937))
  • J.R.R. Tolkien, Sagan om Ringen, följande kapitel: ”Förord”, ”Prolog”, ”Gamla skogen”, "Tom Bombadills hus”, ”Dimma över Kummelbergen”, ”Galadriels spegel”, ”Stora floden”, ”Sällskapets upplösning”
  • J.R.R. Tolkien, Sagan om de två tornen, följande kapitel: ”Lavskägge”, ”Den vite ryttaren”, ”Vägen till Isengård”, ”Fönstret mot väster”, ”Bergstrappan vid Cirith Ungol”, ”Honmonstrets håla”
  • J.R.R. Tolkien, Sagan om konungens återkomst, ”Härmönstringen i Rohan”, ”Mörkrets portar öppnas”, ”Tornet vid Cirith Ungol”, ”Fylke rensas”
  • J.R.R. Tolkien, The Silmarillion (1977), ur Quenta Silmarillion följande kapitel: 4, 6, 7, 8, 9, 18, 19, 21
  • J. K. Rowling, Harry Potter and the Philosopher’s Stone, (1997) s 1-75
  • Robin Hobb, Assassin’s apprentice (1995). S 1-75
  • Karin Tidbeck, Jagganath (2012)
  • Neil Gaiman, The Ocean at the End of the Lane (2013), s 1-75
  • Philip Pullman, Northern Lights/The Golden Compass (1997), s 1-75

__________________________________________________________________________________

Du kanske också gillar

6 kommentarer

Instagram

Populära inlägg