Recension: Född fenomenal - Josephine Bornebusch

09:16

Rut skriver dagbok, eftersom hon tycker att det är viktigt att bevara sin berättelse för eftervärlden. Vad är det som gör Rut så himla speciell då, att hennes liv måste dokumenteras utan några som helst luckor? Tja, ingenting egentligen. Förutom att hon är exceptionellt smart - enligt henne själv.

Förutom ovanligt bra självförtroende och ett nästan maniskt intresse för andra världskriget och Anne Frank är Rut en rätt vanlig tjej som behöver ta itu med rätt vanliga problem. En kille som hon avskyr som hon blir kär i och en skolklass som inte vet att den definitivt vill åka på klassresa till Amsterdam, till exempel.

Det som gör den här berättelsen exceptionellt bra är alltså den exceptionellt smarta och fantastiska Rut. Redan på sidan åtta (det vill säga två sidor in i själva berättelsen efter försättsblad och sånt) menar Rut att hon är lite smartare än gemene man. Jag gillar verkligen öppningen av den här boken. Läsaren kastas in i Rut på en gång. Ingen uppstart, inga krusiduller utan bara 100% Rut.

Utöver exceptionellt smart är Rut också exceptionellt rolig. Hennes tankegångar påminner stundvis om mina egna - hon kastas från ett ämne till ett annat på ett par rader utan att det finns någon synlig koppling mellan (men självklart finns det en lång associationskedja bakom). Det kan hända att alla tänker på det här sättet, men det kan jag ju inte veta eftersom att jag inte provat att tänka någon annans tankar. Jag och Rut verkar i varje fall fungera på ungefär samma sätt. På flera sätt påminner Rut även om Elsa i Min mormor hälsar och säger förlåt. Rut är väl lite som en äldre version av Elsa, och ni vet ju hur mycket jag avgudar Elsa. Jag uppskattar också extremt mycket att det här är en tjej som uppskattar sig själv och kan njuta av att vara just den hon är - vilket jag upplever är extremt ovanligt i ungdomsböcker. Dessutom är det en bok med riktigt vettiga värderingar i ämnen som utseende, välgörenhet med mera.

Jag har funderat lite på om det egentligen finns något negativt med den här boken, men alltså nej. Förstår ärligt talat inte hur någon skulle kunna ogilla den (enlighten me jättegärna om ni inte gillade den! Är så intressant med folk som inte uppfattar böcker som en själv!), så tycker alla borde ta sig en titt på den.

« Född fenomenal | Josephine Bornebusch | 272 s. | BonnierCarlsen | 2014 | Goodreads »
__________________________________________________________________________________