Augusti-enkät

17:47

Saker jag hade tänkt göra idag:
spela in en videoblogg.
duscha.
dammsuga.
boka tåg till bokmässan.

Saker jag gjort:
tittat på Friends.
ätit choklad.
varit hos min terapeut som gav ordinationen: "Ät choklad. Gå en promenad om du orkar. Ta det lugnt." (typiskt bra terapeut)

Gick tidigare från jobbet igår och är hemma idag och är så sinnessjukt trött. Tänkte dock att det ju vore fint att komma igång med bloggandet igen, så jag gör som flera andra bokbloggare gjort och svarar på några frågor om sommaren. Ihopsatt av Johannas deckarhörna!

1. De flesta är överens om att sommaren 2015 inte har varit någon höjdare vädermässigt, hittills. En del läser mycket när det regnar, andra sitter mest och trånar efter den där solstolen som inte går att använda. Hur har din lässommar varit? (Hittills, även här, sommaren är ju inte slut ännu.)

Upp och ner. Har ju visserligen jobbat hela tiden och seriously. Så mycket cred till alla som orkar jobba heltid och läsa hur mycket som helst och blogga alltså. Juni (när jag inte jobbade) var en sjukt bra läsmånad. Juli var kvantitetsmässigt sämre, men kvalitetsmässigt sjukt bra (och det är ju det enda sättet som egentligen räknas).

2. Nämn tre böcker du bara måste läsa i augusti (gamla eller nya)!
Good Omens, Blod & Stjärnstoft och Cinder. Den sista tror jag dock att jag ska spara till Barcelona.

3. Vilka nya böcker som kommer i augusti längtar du mest efter?
Rick Riordans Eldtronen är väl den enda som jag planerar att läsa.

4. Kräftor eller surströmming. I augusti är det premiär för dessa ”delikatesser”. Vilket väljer du?
Jag äter inte lik, så jag sitter väl bredvid med mina sojaräkor.
 
5. Vilken är den bästa boken du har läst i sommar?
Ehm, Harry Potter?! Om vi ska titta på icke omläsningar: The Sleeper and the Spindle tror jag.

6. Finns det någon för dig ny författare du är sugen på att läsa i höst?
Ja! Sophie Kinsella som debuterar som ungdomsboksförfattare. Har aldrig varit intresserad av att läsa hennes vuxenböcker, för de verkar inte vara något för mig. Finding Audrey/Var är Audrey? låter däremot precis som min smak.

7. För många är ju också augusti förknippat med skolstarten. Har du något starkt läsminne från skolåren?
Jag tänker på de kollektiva hypar vi hade i min klass. Typ Harry Potter och Molly Moon, som nästan alla läste och älskade tillsammans. Det var himla fint.

8. Semestern är kanske slut snart, men hur gör du för att hålla liv i sommarkänslan lite till?
Åker till Barcelona! ;) Nejmen, för min del har varken sommaren eller semester knappt ens börjat än. Jag går på tre veckors semester från och med måndag och KRÄVER bra väder. Jag och min sambo ska åka på festival, slappa och hänga i Barcelona, vilket ju faktiskt låter sjukt somrigt (så jag hoppas det blir det också).

9. Anta att det börjar komma en hel del höstböcker hem till dig, men du är ju inte färdig med de böcker du hade planerat att läsa i sommar ännu. Samtidigt vill du kasta dig över nyheterna. Hur prioriterar du?
Hm, just nu: Jag läser precis det jag har lust för utan att ta någon som helst hänsyn till om det är gammalt eller nytt. Att försöka styra lusten får jag hålla på med en annan gång när jag inte går tidigare från jobbet för att jag har panikångest. Om det innebär att jag måste köpa en bok som inte står i min bokhylla så får jag väl gör det då. Därför gick jag igår inte bara hem med hjärtklappning, utan även vol 3 av Sandman.

10. Till sist, vilken är hösten allra mest efterlängtade måste-läsa-direkt-bok för dig?
Ärligt talat? Femte PAX-boken. Mvh Anna, 11 år.

Du kanske också gillar

3 kommentarer

  1. Finding Audrey/Var är Audrey? ska bli väldigt intressant att se vad du tycker om. Hörde en på youtube som har svår ångest att hon mest blev arg för hur det beskrevs i boken. Så den är jag jättenyfiken på din åsikt om!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men oj, vad spännande! Får se när jag läser den då om jag gillar den eller inte. Har inga extremt stora förhoppningar på den ändå, är mest kul att jag blir intresserad av en författare som i vanliga fall skriver böcker som jag verkligen aldrig skulle titta åt.

      Radera
  2. Hoppas du får en helt underbar resa till Barcelona :)

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg