När hundarna kommer, John Hron och andra hemskheter

05:53

I måndags var det ju recensionsdatum för När hundarna kommer, en bok som jag tyckte mycket om! Under hela Way Out West-veckan läste jag inte ut en enda bok. Dels pga ångesttrötthet och dels pga vitaminslarvströtthet. När jag såg att det fanns en P3-dokumentär om mordet på John Hron - vilket alltså utgjort någon sorts bearbetningsgrund för När hundarna kommer - tänkte jag att "jamen, jag tar väl och lyssnar på den istället då!". Sen kickade min gamla P3-dokumentärsbesatthet igång. Kollade historiken i SR-appen nu och lyckades klämma tio stycken från onsdag kväll till söndag kväll. Och gå på festival.

Alltså P3 dokumentär - denna fantastiska sak som går dödligt bra att kombinera med candy crush, broderier eller att sticka. Eller för den delen bara att ligga och halvsova i sängen på ett vandrarhem. Dessutom fattar jag inte hur de lyckas göra ALLT intressant. Alltså jag menar ORIENTERING? Totalt ointresserad, men intressant dokumentär (Orienteringsdöden heter den. Dock inte en av mina favoriter så är inte med på listan).

Mina största fascinationer är dock mord och sekter och sånt - ju hemskare desto bättre - och det jobbiga är att jag liksom typ lyssnat igenom alla jag är intresserad av... Men hoppas på många nya intressanta dokumentärer i höst! Jag tänkte ändå att jag skulle tipsa om några av mina favoriter:


Eh, det kan vara så att ni just började undra hur det här inlägget hängde ihop med När hundarna kommer. Och det var helt enkelt så att jag ens kom på att jag skulle lyssna på P3-dokumentärer när jag såg att det fanns en om John Hron. Så otroligt sorglig. Starkast moment: När de hittar kroppen i vattnen och berättar om mamman som skriker.

Therese Johansson Rojo blev mördad när jag gick första året i gymnasiet. Precis lika gammal som jag - och som de två ungdomar som åtalades och dömdes för mordet/medhjälp. Helt sinnes och så märkligt. Det här är en hel serie dokumentärer - närmare bestämt fem stycken - men de är korta och går helt klart att lyssna på i ett svep.

Hiv-mannen
Snubbe som ligger med hundratals tjejer, inte går att få tag på och dessutom går under en miljard olika namn. Som om det inte vore nog har han gjort samma grej i andra länder både före och efter Sverige utan att åka fast.

Det här handlar nästan lika mycket om psykisk ohälsa bland unga kvinnor än om själva branden på rättspsyk där ett gäng unga blivit placerade och sedan dog. Vill dock sätta triggervarning på denna. Satt och pressade ner paniken när de alldeles för ingående beskrev hur de skar sig. Så om ni liksom jag är ex-självskadare kan ni ju kanske känna efter lite om det här fortfarande är ett känsligt ämne för er.

Tvind och UFF
Vi handlade jättemycket på UFF när jag var liten. Hade dock ingen aning om något av detta, så tyckte det var intressant. Vanlig välgörenhetshärva fast kryddad med lite sekt och försvinnanden och sånt.

Jönköpingskravallerna
Hade ingen aning om att det här hade hänt alls, men 1948 var det en snubbe som tyckte det var en bra idé att gå runt och slå ner så kallade "tattare"/kringresande. Känns som att vi skulle behöva mer Sverige-historia i Sverige...

Kravallerna i Göteborg
50 000 demonstranter får för sig att protestera när det hålls EU-möte i Göteborg. Polisen sköter väl hela grejen sådär, om vi säger så.

Diskoteksbranden i Göteborg
Den här är riktigt gammal - 7 år - men fortfarande så bra att jag lyssnat på den säkert tre gånger. Konstant gåshud avsnittet igenom. Jag minns inte hur gammal jag var eller vad jag gjorde eller något sånt när själva branden var, men det är alltså. Uh.

Antingen använder ni SR:s app för att lyssna, för iPhone-användare fungerar även den inbyggda appen "Podcaster". Om ni inte vill lyssna i telefonen går det även bra på SR:s hemsida. Sök på det som jag lagt som fetade rubriker. Av förklarliga skäl har jag inte orkat länka alla.

Har ni några favoriter? Nu har jag ju visserligen hört de flesta, men några guldkorn borde ni ju kunna skrapa fram!

Du kanske också gillar

0 kommentarer

Instagram

Populära inlägg