Top Ten Books That Would Be On Your Syllabus If You Taught X 101

06:25

Alltså ååååååh, den här veckans Top Ten Tuesday-tema (fri översättning: böcker som skulle stå på litteraturlistan på grundkursen inom valfritt tema)! Vill gå bananas och göra FJORTON listor! Alltså skojar ej. Det är ju att undervisa på universitetet (alltså allra helst vill en ju få undervisa i sitt smalaste smala fördjupningsämne, fast det är ju inte alltid en får det...) jag VILL göra med mitt liv!

Men jag var ju tvungen att begränsa mig lite, så här får ni klasskildringar i samtida (nyare) ungdomsböcker (nyare, eftersom jag till exempel utelämnat Vinterviken pga hatar Vinterviken)! Eftersom klass får betydelse när det ställs emot varandra har jag på denna kursen främst valt böcker där just möten mellan klasser gör dessa synliga. Alla är svenska förutom en, men den är så pass nästan övertydligt klassmöte att den liksom nästan måste vara med.

  1. Onanisterna - Patrik Lundberg
  2. Vill ha dig så illa - Gunnar Ardelius
  3. Som eld - Sara Lövestam
  4. Kickar - Staffan Cederlund
  5. Miriam om natten - Maria Nygren
  6. Jag är ju så jävla easy going - Jenny Jägerfeld
  7. Eleanor & Park - Rainbow Rowell


    The amount of exclamation marks in this blog post is too damn high...

    Du kanske också gillar

    2 kommentarer

    1. Spännande tema! Jag har faktiskt inte läst någon av böckerna även om jag har sneglat på ett par stycken. Jag kanske borde gå din kurs! :)

      SvaraRadera
    2. Detta är ett jätteroligt tema! Jag pluggar själv till att bli historia- och engelskalärare, och särskilt det senare kommer jag att utnyttja så det spricker. LÄS, UNGDOMAR, LÄÄÄÄÄÄÄS!

      SvaraRadera

    Instagram

    Populära inlägg