Höstutgivningen

05:49

Häromdagen kom jag på mig själv med att längta efter en liten skymt av kyla i luften - efter att få plocka fram den lite varmare höstjackan, bada badkar och pulsa i löv. Förhoppningsvis får vi ju några solveckor till innan det är dags, men höstutgivningen börjar det ju bli dags att kika på i alla fall! I och med min praktik på Barnens Bokklubb har jag hunnit läsa en del av böckerna som kommer under hösten och THANK GOD för det. Det känns nämligen som att det här blir den mest späckade september på många många år. Jag försöker göra lista i excel-ark och märka ut vilka jag vill läsa allra helst och sånt, men det är ju jättesvårt att välja. Har dock ingen koll på vad som händer efter oktober, så jag kanske ska se till att vara utan koll och läsa ikapp allt jag inte hann läsa under september dårå... Nåja. Till listan:

Augusti



Vi börjar med augusti eftersom det ändå räknas litegrann till höstutgivningen... Två lästa och två to go. När hundarna kommer och Manifest för hopplösa rekommenderar jag verkligen. Båda två ligger på Bonnier Carlsen och är riktigt bra. Jag är också väldigt nöjd med att Styxx kommit igång igen. Texas Whiffer ligger på köksbänken och väntar. Eldtronen (Modernista) trodde jag hade kommit i tisdags, men det visade sig vara nagellack jag beställt... Nåja.

September

Ok, brace yourselves för bomben. Obs på att detta också är ett urval av vad som finns i mitt excel-ark.


Ehm, jag försöker fatta mig så kort som möjligt om dessa 16(!!!!!) böcker.
Bonnier Carlsen: Athenas tecken - har visserligen inte läst del två i denna serie än, men lär ju vilja läsa den tredje. Dit ljuset inte når har jag redan läst och gillat.
B Wahlströms: Röta, Var är Audrey? och Jag och Earl och tjejen som dör. Röta är den jag är minst pepp på, av förklarliga skäl.
Lilla Pirat: Att vara jag är en ny bilderbok för ungdomar, skriven och illustrerad av Anna Höglund. Mysteriet på Hester Hill är spännande mellanåldersskräck. Den har jag läst - rekommenderas! Som stjärnor i natten av Jennifer Niven har fantastiskt paper art-omslag. Hoppas på att innehållet är lika bra.
Opal: Två lästa - pjuh! Det är dags att inte freaka ut kan bli fantastisk om de fått ordning på den otroligt mossiga översättningen. Den här sommaren kan bli min död är rolig om sommaren innan högstadiet.
Rabén & Sjögren: Har gått och blivit så jävla trista, men Sara Bergmark Elfgren ger ut bilderboken Just nu har vi varandra. Omänniskor är jag sugen på också.
Övriga: Mats Strandberg ger ut sin första skräckbok, Färjan. Är onekligen sugen. Saga vol 5 kommer - förhandsbeställning lagd! Styxx släpper mer, nämligen Yuko av Jenny Milewski. Library of Souls - fortsättningen på Hollow City kommer ut och är en av mina största peppar i höst. Tråkigt nog har jag tappat jättemycket pepp pga har fått vänta för länge...

Woho - klarade mig igenom alla. Nu:

Oktober



Bonnier Carlsen släpper femte PAX-boken (som får mig att glömma bort alla andra böcker jag är pepp på. Vem är jag?!) och Ada Goth och mysteriet på Gast-Gorma Herrgård. Älskar Chris Riddells illustrationer! Endgame: Spelet kommer också. Denna har jag dock ett förhandsex av på engelska redan liggande här hemma. Mvh tycker jag är cool. Fortsättningen på The Young Elites - The Rose Society kommer också. En planet i mitt huvud släpps på Lilla Pirat. Denna har jag läst, och det är lite som 1984 fast för ungdomar! Magnus Chase and the Sword of Summer har det fulaste omslaget i mannaminne, men är pepp ändå! Modernista bjuder också på typ det enda från dem jag är sugen på förutom Eldtronen, nämligen Dimensioner av debutanten Sofie Berthet. Och sist: Bazar avslutar trilogin Önskemånglarens dotter med Gudar & monster.

SÅDÄR! Slut! Ni som orkade ta er igenom: Har ni något speciellt ni är sugna på i höst?

Du kanske också gillar

2 kommentarer

  1. Alltså jaa aa! Rabėn&sjögren har ju faktiskt blivit supertrista. Jag är faktiskt pepp på typ alla titlar Modernista ger ut för ungdomar, kanske mest Änglafall som fått FANTASTISKA recensioner. När hundarna kommer och Att vara jag vill jag också gärna läsa :) till exempel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltså ja, Modernista är ju fortfarande bäst! Har dock inte med så många av dem här, eftersom jag hellre vill läsa på engelska.

      Radera

Instagram

Populära inlägg