ODY-C - Matt Fraction & Christian Ward

06:07

ODY-C är en sf-version av Homeros klassiker Odysséen. Förutom att platsen för skådespelet förflyttats till rymden har även alla manliga karaktärer blivit kvinnor. Allt tecknat i en helt hysterisk teckningsstil - ungefär som om en enhörning kräkts över varje uppslag.

När jag skriver det här är albumet precis nyligen utläst och känslan av "Vadfan var det jag just läste?!" hänger fortfarande kvar. Något som i vanliga fall gör att tecknade serier är så pass mycket enklare att läsa är ju att hela ledet att beskriva vad som händer tas bort. Du har bild + dialog. Easypeasy. Här har du bild + minimalt med dialog + beskrivning av allt som händer. På hexameter. Åtminstone stundvis. Nu är jag inte tillräckligt inläst på versmått (pretty much satt och kluddade sönder mitt block under de lektionerna på littvet 1...), men är ganska säker på att det stundvis passar in i en ordentlig hexameter. Fast alldeles för ofta inte. Och alla som läst något på hexameter vet att själva versmåttet gör exakt allt obegripligt. Prova att läsa vad som helst på hexameter och du kommer automatiskt inte fatta ett ord. Det här i kombination med de otroligt trippade fragmentariska bilderna (som förvisso är helt fantastiskt SNYGGA, men inte funktionella) gör att jag 90% av tiden inte har någon jävla aning om vad sjutton det är som händer.

Alltså konceptet är ju helt hilarious, men jag fattar inte vadfan de har tagit för droger för att tycka att det var en bra och rimlig idé att genomföra på det här sättet. Eventuellt hade det varit mer lättbegripligt om jag hade varit mer kunnig på området Odysséen, men som sagt. Det spelar ingen roll om hexameter är på svenska eller engelska eller grekiska. Jag förstår ändå inte. Ni vet som när en ska lära ett barn med talfel att säga rätt? De kan säga sssss men det blir ändå bara mör. Jag fattar varje enskilt ord, men när jag försöker läsa det som en hexameter blir det bara ljud (gäller för övrigt för alla versmått. Jag är lyrikblind <-bikt).

Sammanfattning: + för snygga bilder. + för idé. - för allt det andra. Jag kommer inte fortsätta läsa den här serien.

« ODY-C | Matt Fraction & Christian Ward | 136 s. | Image Comics | 2015 | Goodreads »

Du kanske också gillar

1 kommentarer

Instagram

Populära inlägg