Bokbloggsjerka 4 – 7 november

00:09

Veckans fråga: För någon vecka sedan skrev jag om Morgonpasset där de pratade om ”skämslitteratur”. Läser du böcker som du skäms över, kanske till och med så mycket att du känner dig tvingad att skyla över den bokens omslag med ett omslag från en annan bok? Eller har du böcker i din bokhylla som du egentligen inte vill att någon ska se?

Tja, kort sagt: Nej. Jag skäms sällan för att jag läser böcker, och om det skulle vara en bok jag känner mig obekväm med att läsa på bussen så läser jag den hemma. Sen finns det väl en del böcker som jag inte skriver om här, för att jag inte riktigt vet hur jag ska göra det utan att det blir för personligt och intimt. Jag gillar att vara personlig när jag skriver om böcker, men det finns en gräns för hur mycket jag vill lämna ut här.

Boktok skrev om att få press på sig att läsa speciella böcker när man läser bokbloggar. Det är en väldigt stor anledning till varför jag tidigare inte läste bokbloggar alls. Jag vill inte bli influerad eller inspirerad av andra bloggar, men mest av allt vill jag inte känns någon press på mig. Prestationsångest har förstört så många andra fina saker i mitt liv, men läsningen ska den aldrig få ta. Jag har känt på senaste tiden, nu när jag faktiskt läser andra bloggar, att jag får skuldkänslor för att jag inte har läst vissa böcker, men försöker tänka att jag fortfarande inte är speciellt gammal och har mycket tid kvar att läsa på.

Har du en bokblogg och tycker det här verkar roligt? Klicka då här!

Du kanske också gillar

8 kommentarer

  1. Skuldkänslor och prestationsångesk ska du absolut inte ha.

    Du ska läsa de böcker du känner att du vill läsa och inte låta andra, medvetet eller omedvetet, styra din läsning.

    Jag är så fast inrotad i deckargenren att jag nästan inte kommer ihåg att det finns en hel värld av böcker som står utanför den. Visst har jag läst både självbiografier och andra romaner sedan jag började blogga men jag läser endast sånt jag verkligen själv känner för att läsa och sedan spelar det ingen roll om tusen bokbloggare tycker att det är en bok som alla måste läsa :-)

    // Annika (http://alkb.se)

    SvaraRadera
  2. Jag älskar verkligen tipsen jag får, många gånger på böcker som jag aldrig skulle tittat efter. Tack och lov har jag hunnit bli så gammal att jag inte bryr mig om vad andra tycker om det jag läser. Faktum är nog att jag aldrig haft "förstånd" till att bry mig om vad andra tycker. Läs det du själv vill!

    SvaraRadera
  3. Annika: Tack och lov känner jag mig bara pressad just när jag läser en blogg, och sen går det över. Men jag brukar försöka att helt enkelt tänka bort det.

    Monika: Jag gillar också att få boktips från andra bloggar, så därför kommer jag nog inte sluta läsa andra bokbloggar ändå!

    SvaraRadera
  4. Jag kan definitivt känna press att läsa vissa böcker, men den pressen kommer från mig själv och gäller specifikt litteraturhistoriens klassiker. Vill gärna läsa många av dem (inte för att ha läst, men för att jag tror att de är bra) men de har legat så länge på min to-read-lista att jag alltid bumpar ner dem för något nytt och för stunden mer spännande.

    SvaraRadera
  5. Pixie: Ja, det väl mest litteraturklassiker jag tänker på i mitt fall också. Samtidigt som man ska hinna läsa allt nytt som kommer så vill man hinna läsa alla böcker som redan finns. Men nåja, lite framåt går jag ju i alla fall.

    Det finns en klassiker som jag har en väldigt speciell skuldrelation till; Nämligen Anna Karenina. Den började jag läsa en gång, och känner skuldkänslor för att jag inte gillade, vilket är rent absurt. Men min hjärna och jag verkar inte gå åt samma håll alla gånger.

    SvaraRadera
  6. Jag tycker det känns tröstande att det aldrig tar slut på böcker man kan läsa. Tänk om man skulle ha läst allt, eller rest överallt, eller gjort allt det finns att göra- vad skulle man ha kvar då?

    SvaraRadera
  7. Sarapepparkaka: Det har du ju faktiskt alldeles rätt i!

    SvaraRadera
  8. Det där med att skämmas på bussen händer nog bara när jag läser en bok med ett porrigt bokomslag. Men jag känner så väl igen den där pressen över vad man borde läsa och inte läsa.

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg