Här ligger jag och blöder

12:14

Titel: Här ligger jag och blöder 
Författare: Jenny Jägerfeld
Antal Sidor: 251
Bokförlag: Gilla Böcker 
Köp den här: Adlibris | Bokus

Maja råkar under en lektion såga av sig tummen. Alla verkar tro att hon har gjort det med flit. Alla förutom Majas mamma, som inte ens VET att hon sågat av sig tummen, eftersom det inte går att få tag på henne. När Maja kommer till henne fredag eftermiddag är det ingen som möter henne vid tåget, ingen som svarar hemma när hon ringer, och när hon kommer hem är huset tyst och kallt.
På en fest träffar hon Justin som hjälper henne att glömma att mamma är försvunnen, men när också han och hans värme är borta gör mammas försvinnande fortfarande lika ont.

Om det inte hade varit för att jag var tvungen att sova och gå på lektioner hade jag sträckläst den här boken. Så. Himla. Bra. Och Maja och jag, jag och Maja, vi är liksom samma på något sätt. Förutom att Maja är lite rappare i replikerna än vad jag är:

"- Vad kollar du på?
- Det kallas för tv. Det är som ett slags tvådimensionellt akvarium för små, små människor. Minus vatten."
Replikerna är verkligen otroligt rappa ibland, och Jenny Jägerfelds språk är fantastiskt. Samtidigt som boken är sorglig är den också otroligt rolig. Har redan hunnit börja läsa hennes Hål i huvudet, och den är precis lika rolig, och språket är precis lika klockrent.

En relaterad bikt: Jag har varit så inne i den här boken idag att jag ibland slutat använda min vänsterhand - eftersom jag har gjort illa mig där. Så kommer jag på att det har jag ju inte alls gjort...

Extra plus för att den är så himla S N Y G G också!





Läs också: Nick & Norahs oändliga låtlista

Du kanske också gillar

0 kommentarer

Instagram

Populära inlägg