Bländverk

18:35

Titel: Bländverk
Författare: Thomas Erikson
Antal Sidor: 460

Beteendevetaren Alex King blir kallad som vittne till ett mord på en känd affärsman. Bara dagarna senare sker ett till mord - detta på trappan till polishuset. Snart är han indragen i utredningen.
Dessutom är brodern till kriminalkommissarien som har hand om fallet försvunnen, efter att ha jobbat med en bok för en gangsterboss. Sakta men säkert vävs de båda fallen samman.

Beteendevetenskap är något som jag själv gärna hade läst på gymnasiet. Dock föll valet på att gå en musikerlinje istället, något jag kanske ångrar lite idag. Jag tycker att människors psyken är så jäkla intressanta, och därför är den här thrillern som klippt och skuren för mig. Jag föredrar böcker av det här slaget framför vanliga kriminalromaner, och Bländverk är inget undantag.  

Något som lätt kan bli hoppigt och osammanhängande i en bok är när det pågår många olika historier samtidigt - precis som i Bländverk. Thomas Erikson har dock fått till det ypperligt bra, och berättelsen känns som en.  

Den har också ett språk som är väldigt lättläst. När jag satt och läste kunde jag ibland titta tillbaka och tänkte "Men oj, har jag läst SÅHÄR många sidor?!". Den KÄNNS minst 100 sidor kortare än den egentligen är, så om man blir skrämd av allt på över 300 sidor så tycker jag ändå att man ska våga sig på den här. Inte en enda gång upplevde jag att den kändes lång, tradig, tråkig eller jobbig att läsa.  

Nej, jag är nöjd och kan nu med gott samvete gå på bloggbokcirkelträff (blev det rätt nu?) på Damm tillsammans med Enbokcirkelföralla och Thomas Erikson själv. Det hade ju känts mycket värre om jag faktiskt inte gillade boken. Men eftersom jag gör det behöver jag ju inte oroa mig!






Om du gillar den här boken kan det här kanske passa dig: Kråkflickan

Du kanske också gillar

0 kommentarer

Instagram

Populära inlägg