Jag glömmer så mycket

19:25

Jag hade en del att göra i skolan i förra veckan, och har därmed glömt att skriva om en del saker. Nu minns jag inte allt, men EN av de saker jag hade tänkt skriva om är En bok om dagens julklappsbyte! Nu är anmälan tyvärr stängd, men om ni skulle vilja läsa mer om det ändå, så kan ni gå in här och göra det!

Med det här julklappsbytet ingår också att man måste svara på lite frågor i ett blogginlägg för att ens hemliga bokkompis ska kunna veta vad den ska lägga i mitt paket! Så det gör jag nu:

  • Vilken genre håller du dig helst till då du läser?
    Åh, jag läser rätt mycket. Just nu är jag ganska inne på skräck och ungdomsböcker.
  • Favoritförfattare? (Har du alla titlar eller har du läst alla titlar; alltså, är det idé att skicka något av just den författaren..?)
    - Haruki Murakami
    gillar jag ju verkligen, och äger inga av hans böcker själv. Dock har jag läst både Norwegian Wood och Kafka på Stranden, så det är väl dem jag är minst intresserad av.
    - Nick Hornby
    gillar jag också, och äger väl de flesta av hans böcker förutom Fever Pitch och Click.
    - George Orwell, äger 1984.
    - Joyce Carol Oates, äger Snygg och Fallen, men har läst alla hennes ungdomsböcker.
    - John Ajvide Lindqvist, äger/har läst alla hans böcker, utom den som bara finns som e-bok, alltså är inte det så stor idé.
    - Stephen King, har Jurtjyrkogården (x2 faktiskt, haha), Eldfödd, Raseri, Under kupolen och Staden som försvann. The Shining, a.k.a Varsel, på svenska, är jag väldigt sugen på.
  • Läser du på andra språk än svenska? Vilka?
    Det händer även att jag läser på engelska, men det går rätt långsamt, så jag föredrar svenska.
  • Lyssnar du på böcker? Vilket format, i så fall?
    Nä, bara med undantag.
  • Samlar du på böcker av någon särskild författare?
    Nej, det kan jag nog inte påstå. Det är väl författarna ovan i så fall.
  • Har du någonstans publicerat en lista över böcker som du har läst eller som du äger? I så fall, var?
    Jag har listor över böcker som jag läst under de tre senaste åren. Klicka på flikarna högst upp på sidan!
  • Vad är du ute efter, då du läser? (Bildning, äventyr, romantik, hjärngymnastik, nya erfarenheter..? Försök att berätta!)
    Åh, den här frågan var jättejättesvår. Men ja, jag gillar en bra berättelse blandat med nya kunskaper. Jag älskar att lära mig saker, och har någon sorts ord-fetish. Och tja, annars är jag väl mest ute efter de där alldeles fantastiska berättelserna. Jag råkar också ha en speciell grej för barnhem, mentalsjukhus och 1800-talsmord.
  • Finns det någon genre eller författare som du undviker? Vilken?
    VAMPYRER. Jag är så trött på vampyrer att jag vill skrika om någon tvingar på mig det. Så länge det inte är SKRÄCK. Alltså RIKTIGA, LÄSKIGA vampyrer. Inga fjollvampyrer med känslor som är satta i vardagssituationer - utan farliga vampyrer, som är farliga för ALLA.
    Och Maryse Condé.
  • Vad har du läst, men tänkt "Aldrig mer!" om..?
    Tja, Maryse Condés böcker och... boken Personliga Pronomen. Annars är jag väl inte så himla kräsen.
  • Finns det någon genre eller författare som du gärna vill prova på, men inte kommit dig för? Vilken?
    H.P Lovecraft!
  • Finns det några särskilda titlar som du letar efter och som du skulle bli riktigt glad över att få?
    Inte som andra döttrar av Nancy Spungen håller jag på och letar efter just nu, men är osäker på om den finns på pocket? (eftersom den inte trycks längre kan jag absolut tänka mig ett lite tummat begagnat exemplar, inga problem, trots att det strider mot reglerna i bytet).

 Första delen avklarad! Nu över till delen med icke bokrelaterade frågor:
  • Vad gör du helst på fritiden? ...läser? Utöver det gillar jag att titta på film, spela piano, lyssna på musik, vara med familjens hundar (och katt), lära mig nya saker, frågesport, virka.
  • Samlar du på något? Halsband, örhängen, te, böcker, Star Wars-grejer,
  • Favoritfärg? Röööööööd! Och svart. Marinblått, ljusgrått och petrolfärgat.
  • Teve-serier som du uppskattar? Top Model, Grey's Anatomy, Vem vet mest?, På spåret och Antikrundan (ja, ni får kalla mig för pensionär)
  • Favoritfilm? Eller: vilken slags film gillar du bäst? Åh, jag gillar Tim Burton och annat gotiskt.
  • Föredrar du te eller kaffe? Vilken smak? Te, te, te! Alla gånger! Är inte så förtjust i kaffe, om det inte är någon sån där... typ Toblerone-cappuccino. Te gillar jag det mesta, men inte rött.
  • Vilket slags godis tycker du bäst om? Och hur är det där med naturgodis, egentligen..? Choklad och lakrits, men också körsbärs- och melongodis. Och naturgodis är hur gott som helst! Gillar inte torkad frukt, typ russin, men nötter i de flesta slag (dock inte valnötter). I julgodisväg: Rocky Road, knäck, lussebullar (enda gången jag äter russin...) och mandelmassafigurer.
  • Stjärntecken? Stenbock
  • Något som du verkligen skulle avsky att få i ett paket till jul? En död groda. Eller en levande för den delen. Eller jag vet inte. JO! Hello Kitty-grejer. Inte rosa, inte glittrigt, inte tjejigt, gulligt och pluttinuttigt.
  • Något som du verkligen skulle bli glad över att få i ett paket till jul? Den här var mycket svårare än vad jag faktiskt inte vill ha... Alltså, te fungerar ju alltid. Det blir jag alltid glad av. Och färgglatt
  • Eventuella allergier eller födoämnesval (vegan, t.ex.)? Inget speciellt.
  • Favoritmusik? Red Hot Chili Peppers, Beatles, Fleetwood Mac, The Band, The Smiths och Beach Boys
  • Saker jag liksom bara helt allmänt gillar: Ugglor, svalor, tatueringar, dödskallar, anteckningsböcker, djursmycken, musik, påfåglar, hästar (fast jag håller inte på med hästar, dom är bara fina)

Du kanske också gillar

1 kommentarer

  1. suberbra idé att lägga till den där sista punkten, med saker du allmänt gillar. jag lånar med mig den till min lista.

    (och jag instämmer helt i att vampyrer ska vara farliga!)

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg