Folk som får en att vilja läsa #1

11:46

Min svensklärare. Jag vet ingen som får mig att bli lika sugen på att plöja igenom gamla klassiker som Den unge Werthers lidande, Frankensteins monster och Don Quijote. Hon får mig att tänka att Byron, Shelley (alltså inte bara Mary, utan även hennes man), Dante, Chaucer och Boccacio kanske inte ligger utanför min karta. Och framför allt har hon fått mig att för hundrade gången den här hösten skälla på mig själv för att jag läser så lite Edgar Allan Poe. Och Lovecraft! Lovecraft är också en sån där som jag faktiskt skulle kunna gilla. (även om han kanske inte riktigt passar in i sammanhanget... Hans böcker är ju i alla fall skrivna på 1900-talet)

Idag har vi pratat om gotik och skräckromantik på lektionen, och det jag allra helst vill göra är att åka hem för att skriva en gotisk roman, och bara vältra mig i mörk surrealism hela vintern.

Vem eller vad får dig att vilja läsa och upptäcka nya författare och genrer?

Du kanske också gillar

0 kommentarer

Instagram

Populära inlägg