Bokbloggsjerka 10 – 13 oktober

09:41

Idag ska jag ha föreläsning i fyra timmar och sen spendera kvällen och natten helt ensam för att min sambo jobbar. Känns ju lagom kul (mina lärare har dessutom seriösa problem med att stoppa in raster. 45+15+45-formen har helt gått dem förbi. Alltså 45 min föreläsning, 15 min paus, 45 min föreläsning). MEN det är ju ändå FREDAG. Och bokbloggsjerka, som den här veckan låter såhär:

Vilken är den mest komplexa fiktiva karaktären (på tv/bio eller i en bok) som du har träffat på?


Oj, den här frågan var svår. Jag brukar aldrig läsa andras svar innan, men gjorde faktiskt det nu. Men hm, ingen kändes riktigt rätt. Alltså, den karaktär som jag allra först kom att tänka på när jag läste frågan var Day i Marie Lus Legendtrilogi (kanske ligger det nära till för mig att svara Day, eftersom jag skrev min kandidat om honom och June). Han kanske inte är den MEST komplexa, men för tillfället den enda jag kommer på. June är väl i viss mån också en rätt så komplex karaktär, men jag gillar nog mer Day. Så jag fokuserar på honom. 

Motivering: Day är i trilogin både hjälten och skurken. Han är stark och handlingskraftig, samtidigt som han är emotionell och känslostyrd. Han växlar mellan att vara sårbar och beskyddande. Samtidigt som han är extremt osäker i sin relation till June är han extremt säker på andra plan - till exempel är han ju helt övertygad om att han gör rätt saker. Trots att han en miljon gånger ifrågasätter huruvida June verkligen gillar honom eller inte, ifrågasätter han aldrig att han gör rätt val eller att han kämpar på rätt sida (finns ett par undantag i Champion dock, men tänker inte gå in på det eftersom jag inte vill spoila vad som händer). 

Just det här diskuterar jag mer ingående i min kandidatuppsats. Så om någon skulle vara intresserad finns den här.
__________________________________________________________________________________

Du kanske också gillar

18 kommentarer

  1. Jag tyckte det här var en väldigt svår fråga och jag fick söka igenom gamla inlägg för att hitta någon :)

    SvaraRadera
  2. Jag är inte så bekant med denna serie, men någon gång kanske jag tar mig an denna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det! Jag gillar den till och med mer efter att ha skrivit uppsats om den :)

      Radera
  3. Jag kan faktiskt hålla med om Day. Han är en av mina favoritkaraktärer faktiskt just för att han är komplex och väldigt bra gestaltad. Är så nervös att Marie Lu förstör saker och ting i sista boken. Hoppas inte :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kommer göra ont och eventuellt kommer du även gråta en skvätt, men förstör? Nej, det kan jag inte säga att hon gör. Våga läsa den sista delen!

      Radera
  4. Har nog inte tänkt på Day som komplex men det kanske han är om man tänker efter! Trevlig helg!

    SvaraRadera
  5. Både hjälte och skurk i en och samma person.

    SvaraRadera
  6. Har inte läst de böckerna så nu gick jag ett nytt tips :)

    SvaraRadera
  7. En helt okänd bok och karaktär för mig

    SvaraRadera
  8. Låter mänskligt! Så skönt med karaktärer som inte är renodlat stereotypt goda eller onda

    SvaraRadera
  9. Okej, både hjälte och skurk kan bli en bra karaktär, om den görs på rätt sätt. Borde kanske bekanta mig med böckerna.

    SvaraRadera
  10. Legendserien har jag ju tänkt prova att läsa!

    SvaraRadera
  11. Det här är en serie som jag tänkt läsa. Kul att den innehåller lite karaktärer som inte är platta... :)

    SvaraRadera
  12. Den här finns på läslistan, lovar ju gott att du t.o.m. skriver en uppsats om den :)

    SvaraRadera
  13. Honom har jag inte stiftat bekantskap med - än. Så många böcker som lockar till läsning!

    SvaraRadera
  14. Har inte läst dessa böcker än men blir mer och mer sugen.

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg