Jag är såld på... Universitet

08:18

Poängen med den här inläggsserien är att presentera böcker som jag föll för redan innan jag läste dem. Jag har nämligen - precis som jag tror att ni andra läsare har - vissa småsaker (eller ibland stora) som jag helt enkelt inte kan motstå. Som jag bara måste älska innan jag ens läst berättelsen (som ibland kanske inte alls visar sig vara så bra som jag tror). Den här serien blev ju väldans sporadisk, men det gör nog inte så mycket! Tidigare inlägg hittas här.

Det är absolut ingen hemlighet att jag älskar skolan, och typ alltid har gjort det. Jag mådde väldigt dåligt både i högstadiet och gymnasiet, men även om mycket var problem med skolan (typ att jag inte direkt hade någon att hänga med och aldrig orkade gå till skolan) var själva skolarbetet fortfarande något av en tröst (älskade svenska innerligt, speciellt sista året pga världens bästa lärare). Att jag skulle läsa vidare på universitetet efter gymnasiet har varit självklart så länge jag kan minnas (kommer ihåg att jag såg det som självklart redan i typ fyran, femman). Och när jag väl kom till universitetet blev det min bästa plats i världen - den första jag någonsin kände mig hemma på. Den första plats där jag kunde vara som jag är. Vilket är fantastiskt. DÄRFÖR, kanske inte helt onaturligt, är det ett inslag jag dras till i böcker också.

Jag föll för:



Den här gången är det faktiskt tre böcker jag läst. Och två Uppsala-böcker. Men det känns som att det är sällan typ Stockholms universitet har en så central roll i berättelser som Uppsalas universitet har. Stockholm är ju förstås inte en lika studentig stad som Uppsala är, så måste väl vara det.
Nåja, Miriam om natten - egentligen är hon ju inte sååååå mycket på själva universitetet här, men det var ju ändå för universitetet som jag fastnade för boken innan jag läste den. Den hemliga historien cirkulerar nästan bara kring universitetet. Grundläggande studier i hoppfullhet och hopplöshet är väl litegrann som Miriam om natten. Egentligen är de inte så mycket på universitetet just.
Något som är gemensamt för alla dessa böcker är att huvudkaraktärerna får komma till universitetet, börja om och kan skapa sig helt nya identiteter. Från scratch. För ingen behöver veta något om det som var innan, och helt plötsligt blir en fri från den roll som en fastnat i tidigare. Tror att det är det jag gillar, för det var det jag fick chansen att göra också.
__________________________________________________________________________________

Du kanske också gillar

0 kommentarer

Instagram

Populära inlägg