Bokbloggsjerka 17 – 20 oktober

12:20

Aaaah, fredag = snart helg. Som jag förvisso inte får njuta av, eftersom jag har en tenta som ska in på måndag... Nåja. Lite fredagsmys ska jag väl hinna klämma in ikväll åtminstone. Och alltså, den bloggfria torsdagen blev helt enkelt bloggfri för att jag fram till på torsdag har två redovisningar, två hemtentor och en salstenta att fixa. Så liiiiite stressigt just nu. Bloggen/att läsa är dessvärre inte prioriterat. MEN vecka 44 har jag H-Ö-S-T-L-O-V så då ska jag fasen ligga hemma och skräpa och läsa böcker hela dagarna.

Well, fredag betyder också jerka! Såhär ser den ut den här veckan:

Vilken bok bör en inte veta någonting alls om innan en själv läser den?


Fast alltså vänta va? Om en inte vet någonting om boken vet en ju inte om en vill läsa den eller inte? Jag vet inte riktigt om jag ens förstår den här frågan, men okej. Jag försöker svara på den i alla fall. Nu är ju jag typen som faktiskt tycker det finns en viss tjusning med få reda på spoilers i förväg och blir till och med extra exalterad när jag ser att folk skrivit spoiler alert i recensioner. Det är typ enda anledningen till varför jag ens läser recensioner av böcker jag inte läst - för spoilersarna.

Okej, det verkar typ omöjligt för mig att svara en specifik bok på den här frågan, så kommer fortsätta resonera lite kring det istället. Något som jag stör mig på är när böcker marknadsförs som den första i en serie/trilogi. Det är ju superdåligt, för då VET en ju redan hur boken kommer sluta. Hjälten överlever, hej och hå, allt blir bra eller åtminstone tillräckligt bra för att det ska gå att fortsätta svamla om det i några böcker till (undantaget är väl typ Game of Thrones, men där finns det ju heller ingen main hero heller).

Men vad sjutton, jag drar väl till med något: Det hade varit mycket roligare att läsa Max Brooks Världskrig Z om jag inte vetat någonting om den innan. Det hade faktiskt varit rätt grymt. Åh, shit vad jag önskar att jag inte vetat något om den innan jag läste den nu.

Kan också definitivt hålla med om Patient 67 av Dennis Lehane som Annika själva skrev om. Helst ska en läsa boken först och se filmen sen (jag gjorde i omvänd ordning. Har dock för mig att de är lite olika, det antyds lite olika saker i slutet i filmen jämfört med boken, jag gillar't!). 
__________________________________________________________________________________

Du kanske också gillar

16 kommentarer

  1. Jag vill helst veta så lite som möjligt i förväg om de böcker jag ska läsa.

    SvaraRadera
  2. Tycker det var svårt den här veckan. Jag håller dessutom med, jag läser gärna allt om böcker och gärna spoilers också. Tyvärr i vissa fall, men ändå. :-)

    SvaraRadera
  3. oftast vill man läsa utan att veta för mycket

    SvaraRadera
  4. Ja ibland blir man besviken när förväntningarna trissats upp av andra som redan läst och tyckt ...

    SvaraRadera
  5. Jag vill inte veta avgörande saker om en bok innan jag läser, men ett litet hum gör inget.

    SvaraRadera
  6. Deckare och thrillers vill jag veta så lite som möjligt om innan.

    SvaraRadera
  7. Håller absolut med! För mig är det nödvändigt att veta i alla fall något om en bok jag ska läsa, hur ska jag annars kunna veta om jag vill lägga tid och ev. pengar på den?

    SvaraRadera
  8. Man vill ju veta lagom mycket, annars vet man som sagt inte om man vill läsa boken. Men inte för mycket ;)

    SvaraRadera
  9. Vill oftast i alla fall läsa baksidestexten innan jag bestämmer om jag vill läsa boken.

    SvaraRadera
  10. Det var en klurig fråga faktiskt denna vecka. Man måste ju ha lite fakta om boken innan man läser den annars vet man ju inte om den passar ihop med en själv!

    SvaraRadera
  11. Inte läst någon av dina exempel. Lite måste man ju veta för att bli nyfiken men vill helst inte veta för mycket om boken innan jag läser.

    SvaraRadera
  12. Ja, för att en trilogi ska "hålla" så måste ju i alla fall någon av hjältarna överleva. Fast jag blir också besviken när jag tror jag läser en ensamstående bok och så visar det sig att den är den första i en trilogi.

    SvaraRadera
  13. Mitt svar blev till en början också utan exempel ... men så damp det ner ett.

    SvaraRadera
  14. Det är en klurig balansgång - en måste ju veta tillräckligt mycket för att bli intresserad av boken... men de viktiga twisterna i storyn vill en ju ha kvar som överraskningskarameller

    SvaraRadera
  15. Får kanske läsa Patient 67 också. Kände mig inte riktigt sugen efter att ha sett filmen...

    SvaraRadera
  16. Älskar böcker med en tvist, om författaren får till det, men vill verkligen inte veta om nått i förväg!

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg