Bokbloggsjerka 3 - 6 oktober

11:30

Fredag! Den här veckan har varit... ehm... postbokmässejobbig. Alltså allt har gått fel. Känns dock lite skönt att gå in i oktober, för det måste ju ändå betyda att hösten är här på riktigt. Att det är helt ok att löven är gula, att dimman ligger tät och att det regnar jämt. Råkar nämligen vara en sån där person som älskar hösten. Den här bokmässepausen har dock gjort att jag helt tappat tråden i skolan och inte riktigt kommit in i det igen. Därav det halvmåliga bloggandet. Men jag satsar på nästa vecka istället!

Men! Vi har en jerka! Veckans fråga:

Planerar du vad du ska läsa och när och hur går du i så fall till väga?


Lite halvt. Jag har ca 150 olästa böcker i min bokhylla, och förr fick jag lite smått psykbryt varje gång jag skulle välja vilken bok jag skulle läsa efter. Det har gjort att jag började med att införa en TBR-hylla, vilket är vad alla andra kallar TBR-pile, fast jag har gjort det till ett helt hyllplan i min bokhylla. Eller alltså, nuförtiden är det faktiskt tre hyllplan... Där stoppar jag in alla recex och nya böcker som kommer. Om det blir luckor står jag en stund framför min stora bokhylla, känner lite på böckerna och tittar lite på omslag och sådär och stoppar in det som passar. Om det kommer så mycket nya böcker att de inte får plats brukar det rätt ofta vara så att någon bok som redan står på TBR-hyllan inte känns så lockande längre, och då plockar jag bort den. När jag sen ska välja bok väljer jag från den hyllan. Jag bestämmer inte "efter den här ska jag läsa den", för då är jag nästan aldrig sugen på just den boken längre. Såvida jag inte håller på att läsa till exempel Creepypasta (Jack Werner) och får ett paket med till exempel Rooms (Lauren Oliver), för då kan jag bestämma att när jag läst ut Creepypasta ska jag läsa Rooms. Vilket jag också gjorde. Men då hade jag ju peppat en hel del för Rooms innan. 
__________________________________________________________________________________

Du kanske också gillar

15 kommentarer

  1. Rec.ex planerar jag in, resten blir spontant.

    SvaraRadera
  2. Oj, jag har precis gjort en TBR-hylla i min nymålade bokhylla. Jag anar att den kommer sprida ut sig på ett liknande sätt. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja, det kommer den definitivt. Övervägde faktiskt när jag kom hem från mässan om jag skulle röja ett till hyllplan... Men det fick vara. Tills vidare.

      Radera
  3. Jag gör som du och väljer i min olästa hög. Just nu är det recexen som trängs där!

    SvaraRadera
  4. Oj, det var mycket oläst! Då har du att göra ett tag då :)

    SvaraRadera
  5. Jag har nog för många olästa för att de ska kunna få en egen plats, men jag använder Book Collector som en virtuell bokhylla och där har jag järnkoll :)

    SvaraRadera
  6. Mina olästa böcker har 2½ bokhylla.... lite mycket... måste bearbeta det men är så svårt!!

    SvaraRadera
  7. För mig blir det att prioritera rec.-ex och sedan blir det det jag är sugen på för tillfället.

    SvaraRadera
  8. Här prioriteras rec.exen, resten får bli fritt val :)

    SvaraRadera
  9. Håller mig till en hyllvärmare i månaden (det är inget maxtak, men det blir inte av att jag läser fler) och den blir oftast inte läst förrän i slutet av varje månad...

    SvaraRadera
  10. Vet nog nästan alltid vilken bok jag ska läsa efter de/den jag håller på med för tillfället.

    SvaraRadera
  11. Jag har också tre TBR-hyllor, men de är vid det här laget så överfulla så nu ligger böckerna staplade både här och där :)

    SvaraRadera
  12. Jag har inte direkt ett hyllplan men jag har högar! Tre stycken för att vara exakt, en lånebokshög, en rec-exshög och en hög med egna olästa böcker. Högarnas höjder varierar kraftigt ifrån 4- 24 per hög!

    SvaraRadera
  13. Bokmässan tog nästan musten ur mig i år. Som kronan på verket blev det shopping i Nordstan på söndagen. Pust!

    SvaraRadera
  14. Jag är relativt välplanerad i mitt läsande och helt lössläppt i mitt bokköpande, vilket innebär att jag har nästen 200 olästa böcker här hemma...

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg