Mina rysligaste böcker

08:10

Okej, eftersom det här efterfrågades i måndags kommer här en lista med några av mina bästa läskiga böcker/böcker med skräckinslag. Allt ifrån oläskigt med skräckinslag till mysläskigt till vanvettigt sinnessjukt himla svinläskigt. Ni väljer hur läskigt ni vill ha det!


Barnkolonin - Kerstin Lundberg Hahn
Barnkolonin läste jag ju förstås vid helt fel årstid - inte går det ju att läsa läskiga grejer på våren heller... Trots det gillade jag den jättemycket. Den utspelar sig på bästa stället för spökhistorier och är precis lagom läskig. Det vill säga "jag vågar sova själv"-läskig.

Jurtjyrkogården - Stephen King
Den här behöver väl egentligen ingen beskrivning, utan är rätt given på den här listan. Stephen King är ju ändå... ja, Stephen King. Men hm, Jurtjyrkogården, så himla vanvettigt läskig tycker jag nog inte att den är. Men skräckinslagen är tillfredsställande. Mest är den obehaglig och sorglig. Plus himla ryslig.

Mörkrädd - Andreas Roman
Nu var det ju några år sedan jag läste Mörkrädd, men jag minns den som sinnessjukt läskig. Kanske för att jag själv är mörkrädd. Om du är själv på landet eller något sådant - läs inte den här då. Jag skulle typ åka hela vägen hem mitt i natten i ren panik.

Kvinnan i svart - Susan Black
Filmadaptionen av den här boken hade sjukt tillfredsställande läskighetsgrad. Boken inte lika mycket, men jag gillade den ändå. Det finns mycket att hämta i den, och även om den inte är så obehaglig att hjärtat stannar direkt är den. Den här kanske inte är så himla mycket om du vill ha utlopp för all spänning du lagrat inom dig, men den är helt klart mysryslig!

De dödas ljus - Björn B. Jakobsson
Den här minns jag inte heller som någon isande hjärtestoppare, utan snarare mer spännande. Men med skräckinslag förstås.

Locke & Key: Welcome to Lovecraft - Joe Hill & Gabriel Rodriguez
Den här och Alena är de jag läst senast på den här listan. Eftersom jag inte läst resterande delar av Locke & Key kan jag inte tipsa om dessa, men den här första gillade jag verkligen! Tillräckligt läskigt för att det faktiskt ska kunna bli riktigt obehagligt och för att jag ska protestera lite och bli tvungen att hetskolla New Girl efter att min sambo blivit inringd på nattjobb.

Alena - Kim W. Andersson
I början var jag rädd att Alena bara skulle bli en Carrie-kopia. Och eftersom jag älskade Carrie... Well, hur mycket jag än älskade Carrie vill jag inte ha något att göra med plågsamma Carrie-kopieringsförsök. Det visade sig att det inte alls var en kopia, även om det finns tydliga influenser. Jag älskar midfucken i den här. Tror till och med att jag vill äga ett ex så jag kan läsa den flera gånger.

Carrie - Stephen King
Och givetvis kan jag inte göra den här listan utan att ha med Carrie. Och som sagt, King är ju ändå King och behöver inte motiveras på en sån här lista. Om en dock tycker att den utdragna King är enormt påfrestande tycker jag att en kan prova att läsa Carrie. Den är inte så lång, och King blir inte så babblig som han kan bli.

Hanteringen av odöda - John Ajvide Lindqvist
Alltså gud, alla Ajvide Lindqvists böcker skulle ju utan tvekan platsa på den här listan. Men jag tänkte att jag skulle försöka sansa mig lite, och väljer den bästa. Nämligen Hanteringen av odöda. Om ni bara ska läsa en enda bok av Ajvide Lindqvist är det denna ni ska läsa. Alternativt Lilla stjärna. Glöm Låt den rätte komma in, den är inte ens i samma liga som dessa två. På läskighetsskalan? Hm, kanske inte superläskig. Men bra. SÅ BRA.
__________________________________________________________________________________

Du kanske också gillar

6 kommentarer

  1. Jag har ju aldrig lyckats läsa en King - hittills. Jo, hans bok om sitt skrivande... Jag har inte hittat rätt där ännu.

    I övrigt är jag ju mycket förtjust i Ajvide Lindqvist och tycker att den bästa han skrivit är "Låt den rätte komma in" även om den inte är jätteläskig på så vis...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm, men har du provat Carrie? Den är väldigt lätt jämfört med andra böcker jag läst av honom, så det skulle ju kanske kunna vara en start :)

      Radera
  2. Svar
    1. Åh, alltså jag måste nog köpa den för jag gillade den så himla mycket...

      Radera
  3. Jag lyssnade på Mörkrädd för några år sedan. En period då jag bara lyssande på ljudböcker på kvällen, när jag låg i sängen och skulle sova...Det var inte smart val av bok att lyssna på då!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, nej, det kan jag verkligen förstå. Vill i alla fall minnas den som helt sinnessjukt läskig.

      Radera

Instagram

Populära inlägg